Bog 34 web

Lifestyle

En fersk bog om marketing  

Den nye bog ’Ledelse af marketing’ sætter fokus på veludført marketings indflydelse internt og eksternt i virksomheder. Søren Strunk-Sørensen giver den tre af seks stjerner. 

Michael Rasmussen har skrevet en bog om ledelse af marketing, et spændende og altid relevant emne: ’Ledelse af marketing– en let anvendelig værktøjskasse til optimering af virksomhedens evne til at eksekvere effektivt og handlekraftigt’. 

Der er behov for bogen i en tid, hvor der er mange udfordringer for den traditionelle opfattelse af marketing. Det skyldes ikke mindst de mange digitale muligheder og sammensmeltning af alle virksomhedens øvrige funktioner.  

Det er befriende, at forfatteren som udgangspunkt har taget det standpunkt, at man skal betragte hele værdikædens effektivitet, og at man kun herigennem kan sikre den afgørende eksekvering. Det er i eksekveringen, at resultaterne skabes, og ”eksekveringen er altafgørende for kundeoplevelse og agilitet.” 

Bogen er bygget op i syv hovedafsnit. Her tager forfatteren os igennem alt fra ’hvad er marketing’ hen over ’ledelsesmæssige udfordringer’ til blandt andet ’it’ og ’målstyring’.  

Hvert afsnit er bygget op med lidt teori og refleksion om denne, lidt erfaringer, lidt gode råd og lidt eksempler. Ganske letlæst. Det er jo altid herligt. 

Boganmeldelse

Ledelse af marketing

Af: Michael Rasmussen

Forlag: Varius Business

Udgivelsesår: 2017

Sideantal: 190

Pris: 298,00 kroner

ISBN: 9788793007208

3 af 6 stjerner

Marketing er under forandring 

Forfatteren slår på, at den forandring, som marketingfunktionen gennemgår lige nu, kan bruges som springbræt til mere indflydelse. Det har han (helt sikkert) ret i.  

Mulighederne som marketingfunktion til at påvirke og være med til at eksekvere en virksomheds strategi har nok aldrig været større.  

Tilsvarende har kravene til afkast af de aktiviteter, der iværksættes, heller ikke været større. Og viden om kunder og markeder er også blevet større. Det skyldes ikke mindst big data og it’s øvrige muligheder.  

Det stiller store krav til ikke bare marketingafdelingen, men til hele virksomhedens evne til at arbejde synkront. Samtidig skal ledelse og organisation være bedre til at spille sammen. Bogen rammer dette rigtig godt. 

Eksekvering og resultater – hvordan 

Forfatteren har desværre for mange vinkler på, hvad der skal til for at få det til at lykkes. Det slører budskabet, og det er bogens største udfordring.  

Den succesfulde marketingafdeling får succes, hvis den er i stand til at opfylde tre ting: 

  • Evnen til at tænke i processer og sammenhænge 
  • Sikkerheden i eksekveringsgrundlaget. Vi skal være helt sikre på strategi, retning og hastighed 
  • Erkende ledelsens ansvar i eksekveringen og i at få sammenhæng i opgaver 

En tour de force i virkemidler 

Som læser af bogen kommer jeg rundt om alle strategiske og organisatoriske virkemidler. Jeg savner måske nogle klare anbefalinger. Det kommer ufrivilligt at virke lidt overfladisk og til tider uden en hel klar kobling til marketing. 

Bogen har mange gode intentioner om at være en bog, der er anvendelig i praksis, og der er også en række gode eksempler.  

Jeg savner imidlertid, at bogen ser mere fremad, blandt på de digitalt accelererede muligheder, og hvilke muligheder og udfordringer for krydsfeltet mellem marketing og organisation disse bringer. 

Bogen mangler også mere ’lækkerness’ – jeg giver den 3 af 6 stjerner. 

 

 Af Søren Strunk-Sørensen, H&B | Hildebrandt & Brandi

sss@hildebrandtbrandi.com 

 

LÆS MERE

Bliv en succes med forståelse af netværk

Sådan skabes tillid i organisationen

Vi anmelder Lars Tvedes bog om iværksætteri 

Boganmeldelse: Brug helt ny rekrutteringsform

Det gode match – der skal mere til end talent og intelligens