Lars tvede bog

Lifestyle

Vi anmelder Lars Tvedes bog om iværksætteri 

Der er skruet op for testosteronet i Lars Tvedes og Mads Faurholts bog ’Iværksætter’. Det kan ikke undre, for den er skrevet af to herrer, som hæver sig et pænt stykke over gennemsnitlige præstationer. Bogen baserer sig på deres egne erfaringer som iværksættere. Med bogen leverer de to forfattere en guide, der kan hjælpe med at booste potentielle iværksættere.  

Lars Tvede har været med til at stifte en række virksomheder inden for blandt andet informationsteknologi og finans og er derudover liberal debattør og forfatter til en lang række anerkendte bøger.

Mads Faurholt betegner sig selv som serieiværksætter med over 20 virksomheder bag sig og har derudover karriere fra blandt andet Rocket Internet, Groupon og McKinsey.

Indblik i hele iværksætterprocessen
Bogen er opbygget i fem dele med hver tre til fire kapitler.

I første del forholder bogen sig til iværksætteren som type: rollen, personlig effektivitet og – gennemslagskraft. Det bliver tydeligt, at vil man have succes som iværksætter, hjælpes man bedst på vej, hvis man har samme tykhudede gåpåmod som en vippedukke, der automatisk rejser sig, hver gang den lægges ned, og samme ukuelige arbejdsiver som en jagthund.

I de følgende dele af bogen gennemgås iværksætterprocessen fra ideen (eller ideerne) over finansiering, team og kultur til vækst og markedsføring.

I sidste del forholder bogen sig til iværksætternes exit og næste projekt, hvorved sløjfen for en serieiværksætter er bundet.

Iværksætter. Hvad vi lærte af at starte 30 virksomheder

Af Mads Faurholt-Jørgensen og Lars Tvede

Forlag: Gyldendal Business (2017)

Sideantal: 347

Sprog: Dansk

Pris:

ISBN-13:9788702213591

4 af 6 stjerner

Praktisk anvendelig og underholdende
Bogen er skrevet i et umiddelbart og let tilgængeligt sprog. Korte sætninger i korte afsnit. Tekstbokse, tabeller og figurer som perspektiverer, uddyber og giver afveksling. Flere steder er teksten gjort yderligere tilgængelig ved at opstille i punktform og nogle af de væsentligste pointer er fremhævet i teksten, som vi kender det fra aviser og magasiner.

De praktiske råd om alt fra apps til forberedelse af pitch over for potentielle investerer samt de hyppige anekdoter fra forfatternes egne liv gør bogen underholdende. Dog gives læseren også et lille indblik i et lidt mere akademisk og globalt sprog undervejs.

Rationalet er politisk
Bogen rammer ned i diskussionen om vækstkrise i Danmark. De gamle virksomheder har en begrænset levetid, så hvis ikke vi skaber nye virksomheder, er vi på den. Og vi stifter ikke tilstrækkeligt med virksomheder, slet ikke af den slags virksomheder, der skal skabe fremtidens arbejdspladser. For alle statistikker viser, at sandsynligheden for langsigtet overlevelse er uhyre lille. Og endnu mindre for virkelig succes, forstået som vækst i omfang og værdi.

Fra et dansk perspektiv kan det synes ærgerligt, at Tvede og Faurholt nærmest har skrevet Danmark ud af ligningen, hvis man vil gøre sig håb som iværksætter.

 

Af Mette Brøgger. Hildebrandt & Brandi. mb@hildebrandtbrandi.com  

 

LÆS MERE

Boganmeldelse: Brug helt ny rekrutteringsform

Det gode match – der skal mere til end talent og intelligens 

Kort og kontant bog om privatøkonomi for alle

Boganmeldelse: Sådan vinder du i den digitale fremtid

Sex, sladder og stress i organisationer