Bog 2 2018 web

Lifestyle

Spild ikke min tid! 

Vi ser nærmere på en ny bog, der forsøger at gøre sine læsere til bedre talere. 

Vi kender situationen: Man sidder i et selskab, og der bliver slået på glasset. Hele selskabet vender opmærksomheden mod taleren, spændt på, hvad der bliver sagt. Og så starter det: ”Nu er jeg ikke den store taler. Jeg har prøvet at skrive noget ned. Det gik ikke rigtigt, så nu må det bare komme …”. Det gør det så ikke! Til ingens overraskelse og til alles græmmelse og kedsomhed.  

Det samme gør sig gældende i erhvervslivet. Er man sløset eller uforberedt i sin kommunikation, risikerer man at gøre mere skade end gavn.  

At tale til et publikum på en fængende og inspirerende måde er en kunst. Man kan være talentfuld, ja, men selv talent skal kultiveres for at udvikle sig. Det kræver både forberedelse og øvelse. Det har Mette Højen skrevet en bog om: ’Erhvervsretorik – når tale er guld’.  

I bogen trækker Mette Højen på sin faglige baggrund om klassisk retorik krydret med hendes musiske baggrund som trompetist.  

Bogen henvender sig først og fremmest til erhvervslivet. Den drejer sig om anvendt retorik i en erhvervsmæssig kontekst. Budskabet er, at ved at fokusere på retorikken kan du øge dit ”retoriske return on investment”, som Højen formulerer det.  

Fakta

Erhvervsretorik – når tale er gud

Af: Mette Højen

Forlag: Akademisk Forlag

Sidetal: 176

Sprog: Dansk

Pris: 349 kroner

ISBN: 978-87-500-5119-0

4 af 6 stjerner

Forberedelse, forberedelse, forberedelse! 

Bogens første del bibringer læseren forståelse for, hvad retorik er, hvorfor retorik er et helt afgørende middel til at skabe resultater, og endelig at intet kommer af intet.  

Vil man mestre retorikken, kræver det øvelse. Præcis som det er tilfældet med andre former for ekspertise.  

Anden del er bogens praktiske del indeholder øvelser og gode råd om alt, lige fra hvordan man disponerer sin tale, finpudser budskaber og skærper sin argumentation til opstilling af borde og stole, og hvordan man trækker vejret.  

Øvelser og råd kan virke banale. Det er de måske også. Ikke desto mindre er de absolut genkendelige og har dermed deres berettigelse.  

Bogens sidste del tager udgangspunkt i konkrete situationer fra erhvervslivet, herunder møder, vanskelige samtaler, feedback og pitches. For hver situation beskrives genkendelige udfordringer efterfulgt af Højens forslag til retoriske løsninger. 

Til slut i bogen er givet tre gange tre quick fixes, som kan anvendes med kort varsel. Om ikke andet vil mange have glæde af blot disse gode råd.  

Gør dig umage! 

Et af erhvervslivets store aktiver er dets mennesker – medarbejdere og ledere, kunder og samarbejdspartnere.  

Og hvad mennesker angår, er tid en helt afgørende ressource: Bruger vi tiden rigtigt, og bruger vi den på den rigtige måde? Retorik spiller afgørende ind på tiden med sit fokus på indhold, budskaber og form. Gør du det godt, følger alle plusordene: resultater, effekt, effektivitet, tilfredshed. Gør du det dårligt, spilder du i bedste fald folks tid, og i værste fald skader du forretningen.  

Jeg køber 100 procent ind på bogens formål og budskab. Med en stram redigering, et tilgængeligt sprog og en god portion humor og lune lever bogen op til egne råd.  

Det er på samme tid en kvalitet og min anke mod bogen. For jeg foretrækker personligt at få lidt ekstra med, når jeg læser en bog: at blive bevæget, få lidt åndeligt føde, noget overraskende, der strækker sig ud over det nyttige og strømlinede, men som giver stof til eftertanke.  

Det manglede jeg, især i eksemplerne, som enten er fra forfatterens eget liv eller er konstrueret til anledningen i en meget generisk form.  

Alt i alt dog en relevant, nyttig og læsbar bog, som bestemt kan anbefales. 

 

Af Mette Brøgger, mbroegger@icloud.com 

 

LÆS MERE

En frygtløs bog om fremtiden 

Den bedste strategibog i flere år 

Beslutninger fører til succes eller fiasko. Sådan undgår du de dårlige 

En bog, du ikke må gå glip af

Fremragende bog om forandringsledelse