bog 26 web

Lifestyle

Stærk teoribog rammer forbi erhvervslivets top

To nye bøger om organisationsteori har teserne i orden men glemmer praktikken.

Jeg husker stadig semesterstart på Handelshøjskolen i Århus, dengang, der var noget, der hed Handelshøjskolen i Århus – og dengang Århus blev stavet med bolle-å. Så, ja! Vi er tilbage i det forrige årtusinde.  

Men det står mig stadig klart, hvordan jeg med en blanding af nysgerrighed og frygt modtog listen med semesterets nye undervisningsbøger fra Handelshøjskolens – fysiske – boghandel. Nysgerrighed efter at se, hvilke bøger vi skulle undervises efter, og frygt, fordi samme liste angav de betragtelige priser på bøgerne, der samlet set kunne udhulede SU’en. Som oftest var de undervisningsbøger, som var udgivet på amerikanske eller engelske forlag, ret omfangsrige.  

Undervisningsbøgerne på danske var sjældent af samme omfang og samtidig ofte forfattet af de professorer, som underviste i faget. Det gav nok et tilskud til professorlønnen – for fagbøger på dansk er der sjældent penge i, medmindre de kommer på pensumlisterne. 

Jeg havde egentlig lagt disse minder langt bag mig. Men de stod mig pludselig meget klart, da jeg fik bøgerne ’Metoder til organisationsanalyse’ og ’Organisationsanalyse i teori og praksis’ af Rossini, Lystbæk og Olesen i hånden.  

Fakta

Metoder til organisationsanalyse & Organisationsanalyse i teori og praksis

Af Jørgen Rossini, Christian Tang Lystbæk og Mads V. Olesen

Forlag: Hans Reitzels Forlag (2017)

Sideantal: 284 og 388

Sprog: Dansk

Pris: 450 og 400 kroner

ISBN: 9788741270289
ISBN: 9788741268682

4 af 6 stjerner

Fokus på problemet frem for metoden 

De har valgt et fokus, hvor organisatoriske problemstillinger analyseres med udgangspunkt i organisationsteori. Denne ’hands-on-tilgang’ præger begge bøger – trods deres forskellighed – og er uden tvivl deres styrke. Jeg er sikker på, at mange studerende vil finde bøgerne meget tilgængelige og pædagogiske i forklaringen af de mange akademiske begreber og modeller.  

Jeg tror ikke, at bøgerne vil finde frem til toppen i danske virksomheder. En basal teoretisk referenceramme blandt beslutningstagere vil ellers tjene mange af de organisatoriske forandringsprojekter, der løbende iværksættes, og de mennesker, der påvirkes af dem. Beslutningstagerne gider bare ikke læse teori (igen). 

Følg med tiden 

Med udgangspunkt i mine minder fra min egen studietid sidder jeg med en oplevelse af, at der ikke er sket meget med undervisningsbøgerne det seneste kvarte århundrede.  De mest fremmelige undervisningsbøger flirtede dog allerede i min studietid med, hvordan man kunne udvikle undervisningsmaterialerne ved at inkludere simple programmer på floppydisks (vi er før cd-rom-alderen!). Det er derfor nærliggende at efterspørge en tilhørende app, der ville gøre adgangen til bøgernes omfangsrige viden endnu mere tilgængelig.  

I det hele taget ville bøgerne tjene ved, at der på forskellig vis blev sat ’strøm’ til dem med videoer, cases, interview, perspektiverende artikler mv., og at de i højere grad afspejlede den tid, de er udgivet i. Flere amerikanske og engelske forlag er allerede langt med at tage undervisningsmaterialer ind i en digital tidsalder – men de har også en anden forretningsmodel. 

 

Af Olav Vorup, Hildebrandt & Brandi 

 

LÆS MERE

Boganmeldelse: Brug helt ny rekrutteringsform

Det gode match – der skal mere til end talent og intelligens 

Kort og kontant bog om privatøkonomi for alle

Boganmeldelse: Sådan vinder du i den digitale fremtid

Sex, sladder og stress i organisationer