topdk-web

Velkommen til InsideBusiness #35 

En udenlandsk spiller definerer mere og mere det danske finansielle landskab med virksomhedsopkøb. Men hvad vil Sampo egentlig i Danmark og er Nykredit i koncernens søgelys? 

Det er bare nogle af spørgsmål, vi besvarer i denne uges InsideStory om den finske gigants stadig mere aggressive opkøb af Nets og Saxo Bank for ikke at nævne Topdanmark og Nordea.  

Danske Bank er igen og igen i blevet kronet som førende i finansiel innovation i Danmark med de kendte subbrands som MobilePay, Sunday og June. Men til gengæld halter storbanken bagefter ærkerivalen Nordea, når det gælder innovation i samarbejde med nye fintech-spillere. Det vil Danske Bank nu løse, og det betyder store organisatoriske forandringer i Danmark 

Konglomerater er på investorernes sorte liste. Det tager NKT og formand Jens Due Olsen nu konsekvensen af og sender industriklenodiet Nilfisk på børsen som selvstændigt selskab. Men har den gamle støvsugerkoncern overhovedet tyngde og størrelse nok til at være interessant for investorerne? Det mener formanden, som InsideBusiness i denne uge stiller skarpt på.  

Tidligere kommunikationschef i DONG og Nets Karsten Anker Petersen debuterer i denne uge som klummeskribent, og han ser nærmere på, hvorvidt kapitalfondene overhovedet gør nok for at ændre omgivelsernes syn på dem som en flok lukkede kapitalister, der blot vil fyre folk og optimere deres egne skattebetalinger. 

Samtidig går vores politiske ekspert Thomas Juul Dam i flæsket på Enhedslisten, der med nye idealistiske idealer risikerer at grave deres egen parlamentariske grav. 

Denne uges vindere er Tryg direktør Morten Hübbe og TDC, mens taberne er SEB-direktør Kim Johansen og Matas, som er begge er i strid modvind.  

Vi har i denne uge også fokus på Jyske Banks næste store offensiv med en ny boligsalgsportal, på det længe ventede indgreb på boligmarkedet og så skriver Morten Johnsen en interessant analyse af mediernes ofte ukritiske brug af iværksættere som ikoner. Vi har også en artikel om det ventede salg af ejendomsgiganten Deas.  

I denne uge handler kultursiderne om styring af virksomhedens markedsføring via forskellige modeller, der kan bruges til at sikre, at pengene bruges rigtigt, så indsatsen rammer præcist.  

 

God læselyst 

Peter Nyholm & Morten Johnsen