Strategi er ikke nødvendigvis særlig kompliceret – det handler om at gøre det bedre end dine konkurrencer, eksisterende såvel som fremtidige.
“De, der får vist en strategi i form af et diagram, husker strategien med 70 procents nøjagtighed, mens personer, der får strategien beskrevet som tekst, klarer sig markant dårligere og husker mindre end 30 procent af den”. Et klart budskab, man som læser møder på side 10. Det giver lyst til at læse mere. Og til at lægge strategi og kommunikere den, så den bliver forstået.
En stærk bog, der giver indblik i de vigtigste strategimodeller, og hvordan man som strategiejer sikrer, at organisationen husker strategien og bliver inddraget. Bogen giver læseren en nem og hurtig indføring i forretningsstrategiens verden – med fokus på praktisk anvendelighed snarere end teoretisk dybde. Og det fungerer. Bogen er særdeles velskrevet og kan bruges direkte som lærebog i strategi. Både den erfarne og den uerfarne vil kunne få noget ud af bogen.
Bogen er en dansk version af en engelsk bog, men det er tydeligt, at oversætteren har en god forståelse for strategiverdenen. Sproget er flydende, og bogen kunne næsten lige så godt have haft dansk som originalsprog.
Håndbog i strategilægning
Af Stephen Cummings og Duncan Angwin
Forlag: Dansk Psykologisk Forlag
Sprog: Dansk
Sideantal: 246
Pris: 329 kr.
ISBN-13:9788771583762
5 af 6 stjerner
21 kendte og 5 nye modeller
Bogen giver en introduktion til de vigtigste strategimodeller, der er udviklet de seneste halvteds år, og gør læseren i stand til at analysere fem kategorier af strategianalyser: omverdenen, konkurrenter, ressourcer, vækstmuligheder og performancemåling til at sikre, at man når i mål.
Hver strategikategori indeholder fire alment kendte strategimodeller og en helt ny model udviklet af forfatterne til bogen. De nyskabte modeller tager udgangspunkt i afsnittets fire foregående modeller og kombinerer det bedste fra de enkelte modeller i én model. Ideen er, at læseren derved kun skal huske én model per tema og dermed kan arbejde succesrigt med strategier ved hjælp af fem modeller. Måske et lidt for ambitiøst mål, idet de nye modeller langtfra er simple.
For hver af de fem kategorier udfolder forfatterne fem modeller, der struktureret udfoldes kort og præcist på seks sider, der alle følger samme opskrift: introduktion, udvikling, essens, case, plads til egen tegning, faldgruber, mutationspotentiale, supplerende litteratur, blank side til egne noter.
’Håndbog i strategilægning’ (engelsk titel: ’Strategy Builder’) er skrevet af Duncan Angwin, professor og ekspert i strategi og M&A, og Stephen Cummings, professor i strategic management ved Victoria University of Wellington. De to forfattere har sammen og hver for sig udgivet flere ledelsesbøger, og dette er bestemt en værdig en i rækken!
Af Sofie Breum, Hildebrandt & Brandi
LÆS MERE
Bliv en succes med forståelse af netværk
Sådan skabes tillid i organisationen
Vi anmelder Lars Tvedes bog om iværksætteri
Boganmeldelse: Brug helt ny rekrutteringsform
Det gode match – der skal mere til end talent og intelligens
Kort og kontant bog om privatøkonomi for alle
Boganmeldelse: Sådan vinder du i den digitale fremtid