EY

Ugens Insider

EY’s strategihus jager førerposition i nordisk M&A-marked

EY Parthenon har på ganske få år indtaget en ganske synlig position i det danske M&A-marked. Nu skal styrkepositionen udbygges og en ny offensiv sættes ind mod de ikoniske danske virksomheder.

Der er fart på hos EY Parthenon. Det globale strategikonsulenthus, der er en del af revisions- og rådgivningshuset EY, har på ganske få år markeret sig som en seriøs udfordrer til de store amerikanske strategikonsulenthuse McKinsey, BCG og Bain & Company og ikke mindst til den store underskov af lokale konsulenthuse, der kæmper om opgaverne i det attraktive mid-marked.

I Danmark begyndte den danske satsning for alvor i 2017, da EY købte Box Associates med tidligere Qvartz-profiler i spidsen.

Ligesom rivalerne PwC og Deloitte, der satser på strategirådgivning via henholdsvis Strategy& og Monitor Deloitte, yder Parthenon også traditionel strategirådgivning til både store private virksomheder og kapitalfonde. Men det er især på M&A-området, at Parthenon har gjort sig bemærket. Ikke mindst i konkurrencen om at levere de lukrative kommercielle due diligence-rapporter (CDD), som konsulenthusene indbyrdes måler sig på.

Ifølge Nicolai Strate, der er partner og leder af EY Parthenon i den nordiske region, er konsulenthuset blandt de absolut førende spillere i verden på strategisk rådgivning i M&A-markedet, og det er Parthenons helt klare ambition at styrke og udbygge positionen i Norden.

”Globalt er EY Parthenon et af de to førende M&A-strategi-konsulenthuse i private equity-segmentet. Sammen med Bain & Company er vi det hus i verden, der laver flest CDD’er, fordi vi dækker mid-markedet bredt, og det er uden tvivl vores ambition, at vi skal indtage sammen position på det nordiske marked,” siger Nicolai Strate.

Vil være kapitalfondenes yndling

At være nummer to i et lokalt marked, der er domineret af BCG og McKinsey, er et ambitiøst mål. Men en opgørelse, som vi for nylig har bragt i InsideBusiness, viser, at EY Parthenon allerede i dag er synligt til stede – både blandt de større transaktioner og i mid-markedet.

Konsulenthuset lavede således blandt andet kommerciel due diligence (CDD) på Orifarms køb af Takedas europæiske forretning sidste år – en transaktion til 4,6 milliarder kroner ifølge MergerMarket – og Parthenon lavede også sell-side due diligence for ferm Living i salget til Maj Invest, mens det var BCG, der lavede due diligence for køber.

Nicolai Strate vil ikke kommentere enkeltkunder, men ifølge InsideBusiness’ oplysninger er Parthenon allerede i dag rådgiver for flere af de største danske, nordiske og internationale kapitalfonde.

Opgørelsen viser da også, at EY Parthenon blandt andet var rådgiver for Polaris på Contour Design-transaktionen, mens EQT’s køb af Molslinjen og Chr. Hansen Natural Colors dog gik til henholdsvis McKinsey og Boston Consulting Group.

“Kapitalfondene er professionelle indkøbere. De ønsker ikke at være afhængige af et enkelt konsulenthus, men vælger dem, som er bedst egnede i den enkelte transaktion. Vi er løbende inde hos mange af de største kapitalfonde i Norden,” siger Nicolai Strate og fortsætter:

Grundlæggende er vi ret tilfredse med den platform, vi har fået bygget på kort tid. Vi vil gerne fortsætte med at arbejde på de spændende transaktioner inden for vores stærke sektorpositioner, og vi vil gerne dybere ind i selskaberne og bistå med både strategiarbejde og med at udvikle selskaberne, efter at transaktionen er en realitet,” siger Nicolai Strate.

At det især er private equity og M&A-opgaver generelt, som man har valgt at satse på i EY Parthenon, er ikke så sært, når man har konsulenthusets historie in mente. Parthenon, som EY opkøbte i 2014, blev nemlig i sin tid grundlagt af tidligere Bain-partnere i USA, og både kulturen og konsulenthusets fokus minder derfor meget om Bain.

Udnytter attraktivt position i markedet

Målet i den danske del af Parthenon er nu at få flere transaktioner, især i mid-markedet. Due diligence-opgaverne på de helt store transaktioner såsom Nexis køb af Nets, og Intact-Tryg-konsortiets køb af RSA Insurance Group vil typisk gå til McKinsey, BCG eller Bain & Company. Men mens BCG og især McKinsey generelt har fokus på de store transaktioner, så er der blevet plads til nye spillere i konkurrencen om transaktioner på imellem 1 og 15 milliarder kroner – det såkaldte mid-marked.

En større del af markedet tilhører i dag Bain & Company, som købte danske Qvartz sidste år. Men ifølge flere fonde, som InsideBusiness har talt med, har det ikke været helt let for de gamle Qvartz-folk at hæve deres priser til Bain-niveau. Der er derfor en position i markedet for konsulenter, der kan levere høj kvalitet til en lavere pris end de amerikanske kæmper.

EY Parthenon har derfor oplevet ekstra meget fremdrift i salget, efter at prispunktet mellem de tre amerikanske kæmper på den ene side og de noget billigere lokale konsulenthuse samt de andre revisionshuses strategiafdelinger er blevet ledigt.

“Prismæssigt kvitterer kunderne for en god balance mellem pris og value, hvor vi bringer sektorviden kombineret med stærke locale teams til bordet. Vi har i særlig grad udnyttet vores sektordybde inden for TMT (teknologi, medier og telekommunikation), consumer goods og life science, men vi har også mange andre styrkepositioner, siger Nicolai Strate.  

Investerer i strategirådgivning til private virksomheder

Fremover kommer PE-transaktioner dog til at udgøre en mindre del af væksten. Nicolai Strate forventer, at Parthenons position på området kan blive udvidet organisk herfra, mens det er post merger-opgaver og arbejdet med den mere klassiske strategirådgivning, der kommer til at kræve investeringer i de kommende år.

“Vi vil gerne have en større markedsandel inden for vores fokussektorer og udbygge de klientrelationer, vi allerede har,” siger Nicolai Strate.

Ligesom planen er at udbygge teamet og rekruttere flere partnere fra rivalerne de kommende år, så går EY Parthenon også aktivt efter at udbrede kendskabet til konsulenthusets bredere strategiydelser. En øvelse, der kræver, at Parthenon tager del i flere transformationsprojekter, og at konsulenterne udbygger referencelisten blandt ikoniske danske virksomheder.

EY har investeret stort i teknologi-, design- og implementeringskompetencer, som naturligt kan bringes i spil, når strategierne skal implementeres. I disse år sker der mange transformative opkøb blandt de store corporate, og der står vi stærkt til at kunne bistå i langt større grad end de rene strategihuse. Så der er masser at arbejde på her for os,” siger Nicolai Strate.

Vil samarbejde på tværs

Et væsentligt konkurrenceparameter for EY Parthenon er EY’s bredde og dybde. EY har opskaleret betydeligt de senere år inden for blandt andet corporate finance, skat, teknologi og ESG-kompetencer og arbejder internationalt på en global platform som et integreret firma, og det er både til revisionshusets og klienternes fordel, at afdelingerne formår at arbejde sammen på tværs af grænser, lyder det fra Nicolai Strate.

“Det sker ofte, at vi bistår vores klienter med hele pakken af due diligence-ydelser på tværs af kommerciel, finansiel, skat, it og ESG due diligence. På den måde slipper klienten for at bruge mange forskellige rådgivere, som alt andet lige har sværere ved at koordinere til klientens bedste, og vi oplever i stigende grad, at både corporates og PE-klienterne benytter sig af det tilbud,” siger Nicolai Strate.

Har lært af rivalernes fejl

Udfordringen er brand-forvirringen. Både klienterne og strategikonsulenterne selv vil helst arbejde med folk fra øverste hylde, og derfor har begge grupper en tilbøjelighed til at søge over imod de ‘rene’ strategihuse.

Man taler i branchen om, at revisionshusenes strategikonsulenter tidligere har krævet f.eks. sorte visitkort for ikke at blive forvekslet med revisionsforretningen. Men ifølge Nicolai Strate har man i EY fundet en god balance, idet man simpelthen har tilladt EY Parthenon mere selvstændighed end revisionshusets øvrige forretningsområder, uden at det har skadet mulighederne for samarbejde og krydssalg.

Dermed har man skabt et konsulenthus med en kultur, som ligner de lokale spilleres, mens forretningsomfanget er potentielt ubegrænset, da konsulenterne kan tappe direkte ind i EY’s pipeline.

“EY har været lydhør og har helt klart lært af de fejl, nogle af vores konkurrenter har begået. Vi har fået lov til at have en høj grad af autonomi, som er nødvendig for at lykkes, og oplever, at vi har ramt en fin balance. For mens vi stadig er en del af det større EY og kan udnytte synergierne, så har vi også egne separate arrangementer, egne lokaler og selvstændigt brand,” siger han.

 

Læs mere

Konsulenthus blæser til angreb: Vi kigger ind i de brølende 20’ere

Selvsikker konsulentkæmpe afviser salgsplaner

M&A-konsulenter har travlt som aldrig før

Her er konsulentbranchens førende spillere efter højdramatisk år

Kommuner starter eget “konsulenthus” som svar på strenge sparekrav

Implement opruster med profil fra Qvartz i nordisk konsulentkrig

Ægteskabsplaner med Bain er et stort sats for Qvartz

Sværvægter blæser til angreb på eliterådgiverne

Ukonventionel rådgiver udfordrer de store konsulenthuse