;
Nine lies

Kultur

Ni løgne om arbejde og arbejdsliv

Vores anmelder giver topkarakter til en provokerende og absolut læseværdig bog, der sætter spørgsmålstegn ved indgroede dogmer og uudfordrede almindeligheder i virksomhederne.

Kender du det at sidde til møde i en virksomhed, hvor indgroede dogmer, floskler og hævdvundne almindeligheder er en naturlig del af dialogen og deraf de mulige løsningsfelter?

Ærlig talt, så er møder af denne karakter faktisk lidt trættende. Man kan næsten kalde det ledelse gennem uudfordrede almindeligheder, hvor normen og de almindelige og forventelige svar på udfordringer er hverdagen.

Bogen ‘Nine Lies About Work’ med undertitlen ‘A freethinking Leaders Guide to the Real World’ tager almindelighederne under behandling og sammenfatter dem som ni løgne om arbejde og arbejdsliv.

Bogen er udgivet på Harvard Business Review og forfattet af Marcus Buckingham, analytiker med en fortid hos blandt Gallup og Ashley Goodall, SVP hos Cisco med en stor indsigt i lederskab og teams.

Læsere, der kender undertegnede anmelders positive bias for bøger udgivet på Harvard Business Review, skal selvfølgelig læse denne anmeldelse med kritiske øjne. Jeg må bare sige, at det er endnu en suveræn udgivelse: Faktabaseret, masser af cases, masser af perspektivering og super provokerende med en konstruktiv vinkel.

Læsere, der gerne vil have billeder og figurer til at understøtte læsning og konklusioner, må dog kigge langt efter disse. Der er i bogen én figur. Men bogen er virkelig læsbar alligevel. Det er stærkt.

Boganmeldelse

Titel: Nine Lies About Work. A Freethinking Guide to the Real World
Af Marcus Buckingham & Ashley Goodall
Forlag: Harvard Business Review Press
Sideantal: 256
Sprog: Engelsk
Pris: 260 kroner
ISBN13: 9781633696303

5 af 6 Stjerner

9 løgne om arbejde og arbejdsliv

Bogen hopper efter en kort indledning direkte over i forfatternes behandling af de ni opstillede løgne. Hver løgn er underbygget med cases, interviews og data.

Man behøver ikke at læse bogen i ét stræk, men læseren kan faktisk vælge at dykke ned i de ’løgne’, den enkelte finder interessante, uden at gå glip af helheden.

Sjovt nok er der så til hver ’løgn’ sidst i bogen en oplistning af ’sandheden’ set ud fra forfatternes analyser og data.

Løgn 1: Det betyder noget, hvilket firma man arbejder for.
Nej, det betyder noget for folk, hvilket team man er i, for det er her det sker.

Løgn 2: Den bedste plan vinder.
Nej den bedste dataanalyse vinder, for verden bevæger sig for hurtigt til planer.

Løgn 3: De bedste virksomheder kaskaderer mål.
Nej, de bedste virksomheder kaskaderer mening, fordi alle vil gerne vide, hvad vi reelt er fælles om.

Løgn 4: De bedste medarbejdere har brede kompetencer.
Nej, de bedste medarbejdere har en dyb, unik og faglig kant, for unikhed er en kompetence, ikke en fejl.

Løgn 5: Alle har brug for feedback.
Nej, alle har brug for opmærksomhed, fordi vi alle sammen gerne vil ses fra vores bedste side-

Løgn 6: Vi kan pålideligt bedømme andre mennesker.
Nej, vi kan pålideligt vurdere vores egne erfaringer, for det er jo dybest set alt, hvad vi har.

Løgn 7: Folk har potentiale.
Nej, folk har momentum, fordi vi alle bevæger os gennem livet forskelligt.

Løgn 8: Work-Life balancen betyder mest.
Nej, love in work betyder mest, for det er derfor, vi arbejder.

Løgn 9: Lederskab er en ting, vi kan følge.
Nej, vi følger faglighed, for dyb faglighed giver os sikkerhed.

Gode underbyggede argumenter og refleksioner

De ni afsnit er absolut læseværdige, fordi de rammer en række ’ømme tæer’ og indgroede sandheder. Især synes jeg, at afsnittet om kaskadering af mål og feedback rammer spot on. Og i mange af de virksomheder, jeg møder, er netop disse elementer sindssygt ressourcekrævende og reelt set en ressourceanvendelse uden proportion i forhold til resultatskabelsen.

En provokerende og absolut læseværdig bog.

Af Søren Strunk-Sørensen, sss@hildebrandtbrandi.com

LÆS OGSÅ:

DF og Socialdemokratiet undsiger plan om at fjerne mediestøtten til en række medier. Opd.

Gyser fortsætter for mediehuse. Flere risikerer helt at miste mediestøtten

Erhvervsmedier ændrer forretningen. Kom tæt på Børsen, Finans og Berlingske

Skæbneår i mediebranchen: Se vinderne og de mest pressede spillere

JP/POL-topchef i svær linedans i købet af dagbladet Børsen

Gyser for dansk erhvervsjournalistik fortsætter med chefrokade på Berlingske og Børsen

Berlingskes topchef til Flying Tiger. Mediehus truet af ledelseskaos

Ombejlet erhvervsmand foran hårdt arbejde i EQT’s detailkæmpe