På få år har det schweiziske konsulenthus Amaris vokset sig til en international sværvægter med mere end 3.650 ansatte fordelt mellem kontorer i 52 lande – og nu er turen kommet til Danmark og resten af Norden.
Konkurrenterne, som blandt andre tæller Accenture, Rambøll, Cowi og svenske ÅF, har et stort forspring i Skandinavien, men det schweiziske konsulenthus er overbevist om, at der er markedsandele og talent at hente ved at udvide med et kontor i København.
Amaris, der fokuserer konsulentydelserne på teknologi og management, åbnede sit første kontor i Danmark i september, og i dag har 10 ansatte deres gang i lokalerne på Østerbro. Xavier Maillot, der er managing partner og chef for Amaris’ nordiske ekspansion, forventer, at væksten i Danmark bliver eksplosiv målt på både omsætning og ansatte.
Ved udgangen af 2018 skal antallet af medarbejdere i Danmark være tredoblet til mellem 25 og 30, og over de kommende fem år skal der ansættes op til 200 nye folk, hvilket vil bringe medarbejderstaben op i samme størrelse som danske Valcon og Qvartz og den danske del af både PA Consulting og McKinsey & Company.
”Vi mener bestemt, at det er realistisk. På kundesiden vil vi fokusere på danske kunder, selvfølgelig, men også på de mange internationale kunder, vi allerede har eller er interesserede i at få. Forretning i Danmark er et marked, vi ser stort potentiale i,” siger Xavier Maillot.
Stormer frem globalt
Internationalt er det lykkedes Amaris at vokse forretningen eksponentielt, siden selskabet blev grundlagt i 2007, og den nordiske chef forventer, at det vil fortsætte. I år vil konsulenthuset runde en omsætning på 1,95 mia. kr. og 5.000 ansatte på verdensplan, mens målet er en omsætning på 7,5 mia. kr. og 20.000 ansatte om fem år. Hvis det lykkes, vil det schweiziske konsulenthus være blandt verdens største.
Til at skubbe udvidelsen af den danske forretning i gang har Xavier Maillot nu ansat en dansk manager, hvis opgave blandt andet bliver at tiltrække og ansætte det rigtige talent – med tyk streg under talent. Gennemsnitsalderen i Amaris, både globalt og lokalt i Danmark, er nemlig lav sammenlignet med de store konkurrenter. Til gengæld er der ifølge Maillot mindre topstyring, og dermed kan de unge konsulenter lettere trække på de ældres erfaringer og udvikle sig.
Ung dansk chef
I Amaris’ danske afdeling er de ansatte i gennemsnit 26 år, mens gennemsnittet internationalt er 27 år. Den nye danske manager selv er heller ingen undtagelse. Lucas Kromann, der leder kontoret på Østerbro, er selv bare 25 år og hentet ind direkte fra Copenhagen Business School, hvor han blev han færdig med sin masteruddannelse sidste år.
Han blev fristet af konsulenthusets alternative tilgang til professionen, og han forventer, at mange af de unge, han nu skal ud at rekruttere, har samme præferencer som ham selv, når de skal vælge job.
”Industrien er domineret af gamle etablerede strukturer, som stort set alle internationale konsulenthuse følger. De er styret top-down, hvor det er de få på toppen, der tager alle beslutningerne og skummer al fløden. Juniorerne har intet at skulle have sagt, men skal bare indordne sig. På det område er Amaris meget moderne, hvor for eksempel yngre nyuddannede som mig selv hurtigt får muligheden for ansvar,” siger Lucas Kromann og fortsætter:
”Det kræver dog også at man arbejder ekstra hårdt og gør sig fortjent til ansvaret. Som konsulenthus er samspillet mellem talent og klient det absolut vigtigste, og det er ikke en let opgave.”
En af hemmelighederne bag Amaris’ hidtidige internationale succes er evnen til at tiltrække talent, forklarer Maillot, der tilføjer, at det ikke havde været muligt uden den globale tilgang til konsulentmarkedet. At øge salget er nemlig ikke den væsentligste årsag til at ekspandere forretningen globalt.
Jagter dansk talent
Overalt i konsulentbranchen er mangel på kvalificeret arbejdskraft begyndt at være den væsentligste væksthæmmer, og her har internationale konsulenthuse en fordel. Den globale rækkevidde øger volumenen af mulige kandidater betragteligt, ligesom de mange internationale projekter også er med til at gøre arbejdspladsen attraktiv.
I 2017 kunne Amaris derfor rekruttere 650 nye konsulenter, heraf knap 90 procent med ingeniørbaggrund, men selskabet interviewede mere end 60.000 kandidater.
”Overalt i branchen er der stor efterspørgsel efter højtuddannede folk. De ydelser, vi leverer, er direkte afledt af de kompetencer, vi har i huset, og derfor er netop jagten på kompetencer også den største udfordring. Selv om vi vokser hurtigt og ansætter mange, er – og skal vi stadig være – meget selektive, og det er faktisk også forklaringen på vores strategi. Det kræver en enorm talentmasse at ansætte så mange kvalificerede mennesker, og derfor skal vi være til stede over hele kloden,” siger Xavier Maillot.
I Danmark er det talent og ekspertise inden for blandt andet biofarma, logistik og cleantech, som Amaris søger, ligesom selskabet også forsøger at hente nye kunder i life science-sektoren.
Maillot understreger, at et af de væsentligste kriterier for rekrutteringen er, at konsulenterne kan bidrage og være med til at udvikle selskabet Amaris og ikke alene eksisterer for kunderne.
”Mange af ideerne og innovationen i Amaris kommer fra vores konsulenter,” siger Maillot og tilføjer, at ledelsen trækker på de 3.650 ansattes kompetencer, når de eksempelvis udvikler Amaris’ interne it-systemer, opbygger nye kontorer eller udvikler den portefølje af mindre iværksættervirksomheder, som er tilknyttet initiativet Amaris Inspire, der fungerer som vækstaccelerator for små virksomheder.
Selvstændige kontorer
Om Amaris
Amaris er et schweizisk konsulenthus med fokus på ydelser inden for management og teknologi.
Konsulenthuset ligger under Amaris Foundation, som ejes af selskabets stiftere, Olivier Tisseyre og Olivier Brourhant. Sidstnævnte er også administrerende direktør i selskabet.
Stifterne kommer begge fra det store schweiziske konsulenthus Alten.
De primære forretningsområder er telekommunikation, biotech og farma, erhverv og management, ingeniør- og teknologivirksomheder, it og informationssystemer.
I 2017 havde konsulenthuset 3650 ansatte og en omsætning på 1,4 mia. kr.
I de senere år har flere danske konsulenthuse på lignende vis forsøgt sig med globale strategier, heriblandt Qvartz og Valcon. Men de har også måttet indse, at det ikke er nogen let opgave.
Konsulenthuset Valcon droppede sine globale ekspansionsplanner og satser nu i stedet på en mere stabil, danskforankret global ekspansion, fordi det var for dyrt og ineffektivt at holde mange selvstændige kontorer kørende i udlandet. Qvartz er for nylig gået i gang med sin internationale ekspansion, der ligesom hos Amaris er baseret på etablering af kontorer i udlandet.
I modsætning til Valcon og til en vis grad Qvartz omfavner Amaris, at de lokale kontorer opererer som lokale enheder med en høj grad af autonomi. Selskabet har en udviklet en lang række interne it-systemer og apps, der skal binde de lokale kontorer sammen på tværs af landegrænser, mens kontorerne leverer talent, kunder og kompetencer til den globale forretning.
”Vi ser os selv som et meget entreprenant foretagende, og de lokale kontorer fungerer også som små iværksætterier i begyndelsen. Det omfavner vi. Samtidig har vi en ambition om at forstå de lokale markeder, og i Danmarks tilfælde var Lucas Kromann et oplagt valg,” siger Xavier Maillot og fortsætter:
”Man kan godt se det som en risiko at sætte en som Lucas i spidsen for kontoret, fordi han ikke har meget erfaring. Men vi ser ham som en ung og meget talentfuld person med den rette iværksættermentalitet. Hans profil ligger derfor helt i tråd med selskabets dna.”
LÆS OGSÅ
Rådgivere i strid kamp om staten. McKinsey presset ud af BCG
Konsulenthus efter stor fejlsatsning: Sådan vender vi skuden
Kamp om guldrandede konsulenter. Boston Consulting mister profil
Mød erhvervslivets skarpeste rådgivere: McKinsey i offensiven
Danske konsulenthuse kæmper for at finde fodfæste i udlandet
Revisorer gør klar til kamp mod disruption og nye konkurrenter