bogglobalclass

Kultur

Vejledning til virksomhedsledelse i en global verden får seks stjerner

De hurtigst voksende virksomheder i verden skalerer globalt ved at fokusere lokalt. Det lyder enkelt – og det kan det også næsten blive – hvis man følger forfatterne Aaron McDaniel og Klaus Wehages opskrift fra bogen Global Class.

Forfatterne McDaniel og Wehage beskriver, hvordan succesfulde virksomheder og deres topledere har vundet globalt ved at fokusere lokalt. Bogen ’Global Class’ er baseret på en omfattende research, herunder 30 interviews med topledere fra virksomheder som Apple, Airbnb, Uber og Google, for at forstå deres strategier for global succes.

Evolve, scale, empower

Bogen er opdelt i tre dele: ’Evolve’, ’Scale’, ’Empower’.

Første del fokuserer på vigtigheden af at forstå kulturelle forskelle, så man kan adaptere sin virksomhed til de lokale markeder. Kapitlerne understreger forståelsen af skik og brug på de lokale markeder, som er essentielle for succes på den globale scene. Forfatterne giver adskillige eksempler på virksomheder, som har fejlet i at forstå det lokale, hvilket har resulteret i dyrekøbte lærepenge i form af ærgerlige fejltagelser.

Boganmeldelse

Global Class

Af: Aaron McDaniel og Klaus Wehage

Forlag: BenBella Books

Sprog: Engelsk

Sideantal: 352

Pris: 219 kr.

ISBN-139781637742181

Stjerner: 6 af 6

Anmeldt af: Sofie Breum, director, H&B Analytics

Anden del af bogen fokuserer på ledelse og de karakteristikker, som betegner en succesfuld global leder. Forfatterne argumenterer for, at succesfulde globale ledere besidder kvaliteter som tilpasningsdygtighed, et globalt mindset, ydmyghed og evnen til at bygge forretningsforhold og samarbejder på tværs af kulturer. Bogen giver indsigter fra topledere på, hvordan de i praksis har udviklet og brugt disse egenskaber til at få succes på den globale markedsplads.

Tredje del afdækker vigtigheden af innovation – og hvordan virksomheder, som bruger innovation rigtigt, kan holde konkurrenterne bag sig på en konstant skiftende global scene. Forfatterne argumenterer for, at innovation er en vigtig drivkræft for succes, og de giver adskillige eksempler på virksomheder, som har opnået succes ved at prioritere innovation.

Få modeller, men mange fine definitioner

Bogen indeholder få modeller og grafiske visninger, men beskriver mange, f.eks. Osterwalders Business Model Canvas, hvor der blot henvises til en internetside for at se modellen i sin originale form. Det er fint, hvis læseren er velbevandret i strategimodeller, men jeg kan forestille mig, at det bliver lidt tørt, hvis man ikke kender modellerne og skal slå dem op, før man læser videre.

Til gengæld har bogen mange gode definitioner. F.eks. en ’interpreneur’: En, der via et globalt mindset evner at forstå kultur, et agilt mindset til på resilient vis at overvinde forhindringer med kreative løsninger, og et virksomhedsmindset til at opretholde support og buy-in til at få ting gjort. En interpreneur tager en vision og hjælper den til verden, uanset om det er deres egen eller andres visioner.

 Globalt mindset: Vær åben og nysgerrig

Gennem hele bogen understreger forfatterne vigtigheden af at være åben over for nye ideer og perspektiver. De argumenterer for, at et globalt mindset er essentielt for succes, og at ledere skal være villige til at omfavne nye ideer og tilpasse sig konstant skiftende markedsbetingelser. Bogen fejrer det unikke i forskellige kulturer og anviser, hvordan man kan bygge bro mellem forskellighederne og skabe succes.

Teknologi spiller ligeledes en vigtig rolle, bl.a. ved at gøre virksomheder i stand til at være i kontakt med kunder og partnere i hele verden. Forfatterne argumenterer for, at teknologi fundamentalt har transformeret den globale markedsplads – og har gjort det nemmere end nogensinde for virksomheder at operere globalt.

Alt i alt leverer ’Global Class’ praktisk rådgivning og indsigt, som kan hjælpe virksomhedsledere med at navigere i de komplekse vilkår, der udspringer på den globale scene. Bogen understreger vigtigheden af at forstå kulturelle forskelle, udvikle et globalt mindset og at prioritere innovation.

Anmeldt af: Sofie Breum, Director, H&B Analytics

 

Læs mere

Hvad er faldgruberne ved hjemmearbejde?

Den uundgåelige bog om klargøring til seniorlivet

Grethes plan virkede ikke og giver en ledelsesmæssig mavepuster

Hvad er sandheden om Morten Albæk?

Få afmystificeret AI med suveræn lærebog

Sådan skærper du dit fokus

Sådan lærer du selv at leve bæredygtigt

Stærk bog om innovation i den offentlige sektor

Selvhjælpsbog om ligestilling tog næsten pippet fra anmelderen

Hvordan skaber man en karriere efter de 50

Hvordan er hverdagssadisten eller den machiavellistiske leder på jobbet?

Henry Mintzbergs løsning på et verdenssamfund i ubalance

Få styr på arbejdsmiljøet med udadvendt ledelse

Sådan skal fremtidens arbejdsplads være