novonordisk

Kultur

Ny bog om Novo Nordisk får seks stjerner

En af landets mest erfarne erhvervshistoriske forfattere, professor, dr.phil. Kurt Jacobsen fra Copenhagens Business School, har begået en ny bog, 'Novo Nordisk'. I sit forfatterskab har Kurt Jacobsen tidligere lagt arm med så prominente danske erhvervsikoner som Store Nordiske, Haldor Topsøe og Lundbeck. Resultatet har altid været professionelt i dybde og omfang.

Så når der lander en ny udgivelse fra Kurt Jacobsens hånd holder man lige et ekstra vågent øje – hvilket erhvervshistorisk klenodie er nu blevet vendt og drejet? Man holder også øje, fordi man ikke ønsker, at bogen lander på ens tæer. Kurt Jacobsens nyeste bog, ’Novo Nordisk’, er en tung krabat på næsten to kilo. Lækkert udført i kvalitetsmateriale og fyldt med billeder, uden at der på nogen måde er tale om en coffee table book.

Nok er der tale om en udgivelse hos forlaget Gad, der kan købes hos landets boghandlere som enhver anden bog. Men det forventede salg vil næppe gøre udgivelsen til en rentabel forretning. Det er bestemt heller ikke meningen. Der er nemlig først og fremmest tale om en udgivelse, der skal iscenesætte Novo Nordisk i anledningen af selskabets 100-års jubilæum.

Projektet med at forfatte og udgive bogen er nemlig finansieret af Novo Nordisk. Dermed bliver det dog også en balancegang for forfatteren.

På den ene side får man uhindret adgang til virksomhedens omfattende arkiver. På den anden side får man som forfatter en ’følge- og læsegruppe’ med repræsentanter fra den øverste ledelse, kommunikationsafdelingen, den juriske afdeling, nuværende og tidligere bestyrelsesmedlemmer og -formænd mv., der læser med over skulderen, mens teksten forfattes.

Uden denne balancegang kan den forskningsmæssige integritet ikke holdes i hævd, så det er jeg ganske sikker på, at Kurt Jacobsen har evnet. Men – og måske heldigvis – virker det heller ikke, som om der lå en rygende pistol og ventede i virksomhedens arkiver.

Som taget ud af en spaghettiwestern

Det gør dog ingenlunde bogen til en kedelig omgang. Faktisk er det lidt af en page-turner. Personligt har jeg nok en veneration for det erhvervshistoriske felt, hvilket gør en bog som denne til lidt af en lækkerbisken, men samtidig brillerer Kurt Jacobsen også i måden, hvorpå han lader historien udfolde sig på.

Boganmeldelse

Novo Nordisk

Af: Kurt Jacobsen

Forlag: Gads Forlag

Sprog: Dansk

Sideantal: 480

Pris: 499,95

ISBN13: 9788712072560

Stjerner: 6 af 6

Bogen er bygget kronologisk op startende med dr.phil. August Kroghs hjemkomst fra Nordamerika i 1923 med tilladelsen i hånden til at producere insulin til afslutningsvis at introducere nogle af de præparater, der skal være med til at forme Novo Nordisk de næste 100 år, herunder det efterhånden nok så kendte fedmepræparatet Wegovy.

Undervejs introduceres læserne til et hav af personligheder, produkter og omstændigheder, der var med til at skabe det Novo Nordisk, der eksisterer i dag.

Især tiden frem til fusionen i 1989 mellem Nordisk Gentofte og Novo Industri er særdeles godt skrevet. På mange parametre to meget forskellige virksomheder i kultur og virke, men altid i indædt tæt konkurrence med hinanden.

Bogen skifter løbende sit fortællingsmæssige fokus mellem de to virksomheder. Skiftene sker ofte i forbindelse med lanceringen af endnu et nyt produkt eller ny produktionsmetode, som den anden virksomhed hurtigt må finde et modsvar på, hvis den skal overleve. Det minder mest om en Sergio Leone spaghettiwestern, hvor kameraet skifter mellem duellanterne, indtil musikken dør ud, og den, der blinker, taber. Det er mesterligt orkestreret.

Et studie i dansk og international erhvervssucces

Skulle man have en anke mod bogen, kunne det være, at forfatteren med det nøgterne forskningsmæssige udtryk fravælger bredere perspektiveringer og dybdegående kritisk behandling af f.eks. ledelsesmæssige dispositioner i enkeltsager. Men forfatteren har sine grunde. En af dem er, at selv med næsten 500 sider er der simpelthen ikke plads nok.

Historien om Novo Nordisk er ikke kun en historie om en virksomhed, men også et casestudie for en række centrale emner som etablering, organisering, kernekompetencer, selskabsformer, erhvervspolitik, forskning, produktcyklusser, generationsskifte, kapitaltilførsel, leverandørstyring osv. Normalt er dette emner, som behandles i selvstændige bøger, men her får vi en virkelig case at se, nemlig hvordan de spiller sammen i Novo Nordisk gennem årene.

Bogen er en glimrende platform for videre drøftelser og perspektivering af ovenstående og andre emner. Den burde derfor finde vej til de højere læringsanstalters pensumlister. Det gør den desværre nok ikke, men der ligger indsigt og viden nok i denne bog til megen læring for fremtidens virksomhedsledere og dem, der bare gerne vil kende mere til en af Danmarks erhvervssucceser.

Anmeldt af Olav Vorup Jensen, Head of Leadership & Cuture, Maersk Training People & Performance

Læs mere

Få orden i begreberne, når vi diskuterer strategi

Kan kommunikationsledelse ændre verden?

En ultraløbers læringer om ledelse

Få inspiration fra kvindelig topchef i verdensligaen

Sådan skaber man en porteføljekarriere

Sjældent nyskabende og konkret bog om stress

En stærk ramme som en hjælp til at kunne svare på de svære spørgsmål

Når arbejdet ikke er løn nok i sig selv

Vismændene har tabt pusten. De må til Århus eller København

Strategi og ejerskab hænger sammen

Hvad vil det sige at være menneske i en tidsalder med kunstig intelligens?

Indsigtsfuld udgivelse om implementering

Sæt kunden i fokus – og ikke kun med ord

Kvinder! Lær at sige nej til ‘lorteopgaver’ for at vælge de ‘karrierefremmende’

Martin Thorborgs nye ledelsesbog scorer fem stjerner