Tue høilund

Ugens Insider

Forsikringsbranchens it-darling søger investorer før stort væksteventyr

Udvikleren af forsikringsbranchens smarte webshops har i al hemmelighed skabt sit eget kernesystem, der nu skal sælges globalt. Men planen kræver frisk kapital.

Et nyt dansk væksteventyr er ved at tage form på det ydre Østerbro i København.

Scalepoint, der leverer it-løsninger til forsikringsbranchen, står ifølge direktør Tue Høilund-Carlsen på tærsklen til en stor global ekspansion med et helt nyt kernesystem. Og det kan give en potentiel eksplosion i salget, når det rulles ud i hele verden.

Direktøren er dog også meget realistisk i forhold til virksomhedens styrker og svagheder. Det nye it-produkt er cutting edge og har potentiale til at udmanøvrere alle andre kendte systemer, men på markedsføringssiden og i pengetanken er der plads til forbedring. Derfor planlægger it-selskabet at invitere nye investorer ind i løbet af det næste halve år.

”Vi har været selvfinansierende indtil videre, og det er vi fortsat. Men nu står vi på tærsklen til et nyt eventyr for Scalepoint, og til det formål er det vores ambition at gå ud at hente vækstkapital fra eksterne investorer,” siger Tue Høilund-Carlsen.

Og det skal være en langsigtet investor. Som beskrevet for to uger siden i InsideBusiness er der et stigende pres fra forsikringsbranchen for at kunne investere i andre selskaber end ren forsikring – TryghedsGruppen har således netop vedtaget vedtægtsændringer, der gør det muligt at købe andre aktiver end forsikring.

Scalepoint har eksisteret i knap 20 år og har 24 kunder på listen i dag, så man skal altså ikke forvente, at Scalepoint lander 100 nye kunder næste år. Så det er nok en investering for et family office eller en kapitalfond med langt sigte, vurderer Tue Høilund-Carlsen. Til gengæld kan væksten blive eksplosiv på sigt, og jo større selskabet bliver, jo mere indbringende bliver forretningen takket være stordriftsfordelene ved cloudløsningen.

”Casen for Scalepoint er ikke bare båret af vækst. Den tunge, tunge viden, som selskabet er baseret på, gør, at vi kan lave en løsning, der er bedre end de andres, og som vi derfor også – på lang sigt – kan tillade os at tage flere penge for. Men vi skal nok nogle år frem, for aktuelt investerer vi så meget, at vi fortsat har lav indtjening,” siger Tue Høilund-Carlsen.

Sagen kort

Hvis du har søgt erstatning for en skade via Tryg, Topdanmark eller et af de andre store selskaber, har du nok stiftet bekendtskab med Scalepoint. Det er nemlig deres løsning.

Men nu er it-selskabet klar med en banebrydende ny løsning, og ambitionen er at det skal sælges til forsikringsselskaber verden over.

Hidtil har Scalepoint været selvfinansieret, men ekspansionen, udviklingen og udgifter til compliance koster penge, og derfor planlægger Scalepoint lige nu at invitere nye investorer med ombord.

Fra webshop til kernesystem

Scalepoint er bedst kendt som leverandøren af den særlige webshop, man møder, når man skal have udbetalt erstatning fra sit forsikringsselskab. Den halve milliard, Scalepoint omsætter for i dag, kommer stort set udelukkende fra webshopforretningen, og her har selskabet fået solidt fodfæste i Danmark med kunder som Tryg, Topdanmark og Gjensidige, for blot at nævne nogle.

Men det er ikke den løsning, der skal markedsføres globalt. I al ubemærkethed har Scalepoint nemlig bevæget sig ind på markedet for kernesystemer med et spritnyt system, som skal tage konkurrencen op med de store velkendte produkter fra blandt andre danske Tia Technologies og fra de udenlandske mastodonter som Sapiens, Keylane og Guidewire, der dominerer markedet i dag.

Det åbner et marked, som ganske vist kun består af 1.500 potentielle kunder ifølge Tue Høilund-Carlsen, men som ikke desto mindre repræsenterer 100 milliarder kroner på verdensplan. Og Scalepoints løsning er ifølge direktøren særdeles konkurrencedygtig.

De eksisterende leverandører på markedet er typisk tre til seks år (og i enkelte tilfælde ti år) om at implementere et nyt skræddersyet kernesystem, og omkostningerne kan løbe op i milliarder for forsikringsselskaberne. Til sammenligning mener Scalepoint at kunne få løsningen i drift på tre til ni måneder til en pris, der ligger 30-50 procent under det, det normalt koster.

”Og den tid, vi bruger, er hovedsagelig til at gennemgå de arbejdsgange, som selskabet ønsker, vi skal at lægge ind i deres løsning. Vi indgik for eksempel en aftale med NEM Forsikring og Popermo Forsikring i sommer, og efter planen går vi i luften med dem til april. Så det er virkelig et paradigmeskifte,” siger Tue Høilund-Carlsen.

Codan var forsøgskanin

Med NEM og Popermo når antallet af forsikringsselskaber, der bruger løsningen op på tre. Den første, der bed på, var Codan. Det har uden tvivl krævet mod, eftersom Scalepoint aldrig tidligere havde bygget kernesystemer, og fordi netop kernesystemer er notorisk drilske at arbejde med.

Udskiftningen til et nyt kernesystem fra Sapiens, der hedder IDIT, har for eksempel givet store problemer for LB Forsikring og ovenikøbet kostet et trecifret millionbeløb at implementere, og også i Codan har man haft problemer.

Kilder har tidligere oplyst til InsideBusiness, at Codan har betalt op mod 2,5 milliarder kroner for sin it-platform, der blev indkøbt for mange år tilbage. Også før Scalepoint var i markedet. Men det illustrerer, at det ikke er uden risiko.

Men Scalepoints nye system har også en anden fordel. Løsningen er en såkaldt software as a service -løsning, også kaldet SaaS. Selskabet skal i modsætning til eksisterende it-systemer ikke købe, tilpasse, drive og udvikle deres eget store it-system, men kan i stedet bruge Scalepoints løsning, som også opdateres løbende, uden at det kræver en gennemgribende operation for kunden.

Systemet blev indkøbt af Codan, før den nuværende direktør, Christian Baltzer, overtog rollen som administrerende direktør, og har kostet noget mere end forventet at udvikle, erkender Tue Høilund-Carlsen. Det har dog været prisen værd, vurderer han.

”Det var det første projekt og tog derfor selvfølgelig længere tid og kostede også flere penge, end vi havde regnet med. Men i modsætning til skræddersyede projekter, som tager dobbelt så lang tid og koster dobbelt så meget, så må det alligevel siges at være en stor succes,” siger han.

Kræver betydelige investeringer

I dag er systemet færdigudviklet, men det kræver stadig flere investeringer. Der skal også investeres i sikkerhed, ikke mindst efter at Scalepoint for nylig blev anmeldt til Datatilsynet for brud på GDPR-reglerne. Men selve ekspansionsplanen kræver også betydelige investeringer.

”Den fremtid, vi kigger ind i, kræver investeringer på tre områder: sikkerhed, produkter og ekspansion. Dels kommer vi til at investere betydeligt i compliance og sikkerhed. Det er simpelthen en forudsætning for at kunne ekspandere globalt, og vi skal også investere yderligere i produktforbedringer og i udvidelser af vores nye kernesystem. Men ekspansionsplanen kræver også betydelige investeringer. Hvert år er der 1 milliard mennesker, der skal have behandlet en skade af deres forsikringsselskab, og vi håndterer i dag omkring halvanden million skader om året. Så vi skal simpelthen se, hvor langt vi kan komme ud med vores platform.”

Scalepoint er i dag til stede i 5 lande. Det tal har tidligere været 13, men det viste sig at være for dyrt at være fysisk til stede i lande, hvor man ikke havde mange kunder. Det førte til en strategisk omstilling, hvor man måtte sige farvel til flere kunder med begrænset forretningsomfang for at spare omkostninger til de lokale kontorer.

”Det tager lang tid at ekspandere i nye lande, hvis du skal have boots on the ground hver gang. Og det er også sindssygt dyrt. For os kan det let koste 5-10 millioner kroner om året at være fysisk til stede i et land. Så vi er ved at udvikle en anden model i stedet.”

Vil erobre verden med virtuelt salg

I stede vil Scalepoint åbne for ekspansion i flere lande samtidig ved at samle hele salgsapparatet i få virtuelle lokationer. Nye lande skal angribes med konsulenter, der kan give fodfæste med en stor løsning hos en eller få store kunder, der skal fungere som et anker for den videre lokale ekspansion. Men efterfølgende regner man med, at det vil blive lettere at udbrede systemet lokalt uden – eller med meget begrænset – fysisk tilstedeværelse.

”Vi får brug for nogle lokale kræfter, der kan hjælpe os med at sparke døren ind til de første kunder. Det kunne være et lokalt konsulenthus, der er specialiseret i forsikring. Dybest set går vi efter at forme vores afsætning sådan, at vi kan tage møderne ligesom almindelige SAAS-virksomheder,” siger Tue Høilund-Carlsen.

Han erkender, at en global ekspansion bliver en udfordring, men han mener også, at det er på tide, at en dansk it-virksomhed tager førertrøjen på og udnytter, at Skandinavien er det sted i verden, hvor virksomhederne er længst fremme med digitaliseringen.

”Selvfølgelig vil vi gerne gøre os fortjent til at kunne få det til at blomstre i andre lande. Og hvorfor skulle vi ikke kunne det? Digitale virksomheder med udgangspunkt i Danmark og Skandinavien har alle forudsætninger for at få succes og etablere sig i udlandet. Der ingen grund til, at det altid skal gå den anden vej,”

LÆS OGSÅ

Her er vindere og tabere på ny, stor forsikringsalliance

Sydbank-opkøb giver ømme tæer i bank, pensions- og forsikringspartnerskaber

Prisstigninger ærgrer Alka-kunder

Forsikringsbranchen står over for revolution med nye forretningsområder

Opgør om uønskede bankkunder. Minister sætter sektor på plads

Revisorkrav spreder sig som lynild i bankerne. Temaet er sprængfarligt

Nationalbankdirektør til investorer og banker: Lad falde, hvad ikke kan stå

Banker indfører høje gebyrer for erhvervskunder. Se de dyreste og billigste