;
Exhibition Shot I

Kultur

Kom tæt på en kunstner med stort investeringspotentiale

Den tyskfødte billedkunstner Ursula Reuter Christiansen gik fra nær at være et glemt kapitel i dansk kunsthistorie til at opleve pludselig og overvældende kommerciel succes, da hun blev genopdaget af den ukrainske gallerist Masha Sabsay. I dette interview fortæller billedkunstnerens gallerist historien bag de to kvinders møde og samarbejde. Masha Sabsay afslører desuden, hvorfor det er godt at investere i Ursula Reuter Christiansens værker netop nu.  

I 2016 var den unge ukrainske gallerist Masha Sabsay i gang med at opbygge sit galleri og renommé på den københavnske kunstscene. Samtidig var den ældre tyske billedkunstner Ursula Reuter Christiansen på jagt efter et galleri. Under en middag på Louisiana Museum of Modern Art mødte de to kvinder hinanden for første gang.

”Jeg sad ved siden af en aristokratisk udseende kvinde med kraftfuld rød læbestift. Hendes udstråling og elegance gjorde, at hun mindede mig om en velhavende kunstsamler”, beskriver Masha Sabsay sin borddame, da hun husker tilbage på den skelsættende aften.

Samtalen mellem de to faldt i første omgang på børn og familieliv, da Sabsay havde medbragt sin få måneder gamle datter til middagen. Det var først hen mod slutningen af aftenen, at Masha Sabsay erfarede, at hun ikke havde siddet ved siden af hvem som helst.

Hendes borddame var billedkunstneren Ursula Reuter Christiansen, der var med til at sætte ord og billeder på den danske kvindebevægelse i 70’erne med sit ikoniske filmværk, ‘Skarpretteren’ (1972).

I værket gør hun op med de historiske og stereotype kvindebilleder – ved bogstavelig talt at slå sin egen kvindelige hovedperson ihjel. ”Det næste store øjeblik i historien tilhører os”, slutter det feministiske værk med henvisning til, at kvinderne i fremtiden vil komme til at sætte dagsordenen i samfundet. Hermed føres der en linje op til nutidens virkelighedsbillede, hvor kvindekampen igen er blevet aktuel med bl.a. bevægelser som #Metoo og videnskabelige undersøgelser, der viser, hvor chokerende lille en procentdel, de kvindelige billedkunstnere udgør af det kommercielle kunstmarked.

Om galleri SABSAY

SABSAY er et galleri for international samtidskunst beliggende i det indre København. SABSAY er grundlagt af Masha Sabsay, som lægger navn til galleriet.

Før Sabsay slog sig ned i Danmark, arbejdede hun som kunstkonsulent og kuraterede private kunstsamlinger i USA og Østeuropa. I 2013 var Masha Sabsay med til at grundlægge og lede udstillingsstedet Artsvit Contemporary Art Centre i Dnipro, Ukraine, som ud over at støtte og fremme ukrainske billedkunstnere også tilbød undervisning i samtidskunst for børn og voksne.

SABSAY samarbejder med billedkunstnere fra Palæstina, Frankrig, Danmark, U.S.A., Kina, Ukraine, Rusland og Tyskland.

Ursula Reuter Christiansen: ‘Volcano Woman’
20. september – 2. november 2019

Masha Sabsay og Ursula Reuter Christiansen fulgte siden op med et møde i Sabsays galleri, SABSAY, ganske kort tid efter deres første møde.

Reuter havde på det tidspunkt været ude af kunstverdenen i en del år og var nærmest blevet glemt. I perioden 1992-2006 helligede hun sig gerningen som professor i maleri på henholdsvis University of Fine Arts i Hamborg og Det Kongelige Danske Kunstakademi i København, hvilket naturligvis havde begrænset hendes kunstproduktion.

”Ursula var meget ydmyg, hvilket jeg følte ikke var tro mod hendes sande natur. Jeg kunne mærke en stor kraft og selvtillid i hendes personlighed. Meget snart fandt jeg ud af, at min mavefornemmelse var rigtig. Da vi blev enige om at lave en udstilling med nye værker, begyndte Ursula straks sit intensive arbejde med at male igen efter en lang pause.”

Men selv om ansættelserne gjorde, at Reuter havde mindre tid i atelieret, fik hun alligevel skubbet til debatten om manglen på kvinder i kunstverdenen og holdte dermed sin politiske agenda ved lige. Faktisk var hun den første kvinde, der blev ansat som professor i maleri!

Mens Reuter var tilknyttet kunstakademiet, er mange store kvindelige billedkunstnere, der repræsenterer en anden gren af feminismen, som er forskellig fra feminismen i 1970’erne, blevet uddannet. Denne anden og nye form for feminisme har Ursula Reuter Christiansens viden og akademiske bidrag inspireret.

Om Ursula Reuter Christiansen

Ursula Reuter Christiansen er født i Trier, Tyskland, i 1943 og har boet på Møn, Danmark, siden 1969.

Hun er uddannet fra Akademie der Künste i Düsseldorf, hvor hun studerede under den indflydelsesrige billedkunstner, Joseph Beuys.

Fra 1992-97 var hun ansat som professor ved HFBK University of Fine Art i Hamborg og fra 1997-2006 ved Det Kongelige Danske Kunstakademis skole for maleri.

I 2001 blev Ursula Reuter Christiansen og hendes nu afdøde mand, komponisten Henning Christiansen, udvalgt til at repræsentere Danmark ved Venedig Biennalen, som er en af de største og vigtigste kunstbegivenheder i verden.

Derfor kan Ursula Reuter være en god investering

Siden Masha Sabsay og Ursula Reuter Christiansen slog kræfterne sammen kort efter deres første møde, er det gået stærkt. Samarbejdet mellem de to kvinder er historien om en kommerciel succes. Efterspørgslen på Ursula Reuter Christiansens værker og mediebevågenheden omkring hende som kunstner og kvinde er stor og fortsat voksende.

I 2018 blev Ursula Reuter Christiansens ikoniske videoværk ‘Skarpretteren’ (1972) en del af samlingen på Statens Museum for Kunst.

”Et af de vigtigste værker i dansk feministisk kunst”, har museet udtalt om filmværket. De skabte tilmed en totalinstallation omkring filmværket, da museet præsenterede ‘Skarpretteren’ for offentligheden tilbage i starten af 2018.

Opmærksomheden fra udlandet har bl.a. bragt Reuter en retrospektiv soloudstilling på MdbK Museum der bildenden Künste i Leipzig, som åbnede tidligere i år. I november i år rejser Ursula til Los Angeles for at åbne en udstilling på The BOX Gallery.

Masha Sabsay fortæller, at de arbejder aktivt og intensivt med at systematisere materialet fra alle hendes tidligere værker. Dertil er der museumsudstillinger under opbygning i de kommende to år. Indtil videre kan der ikke fortælles mere om disse.

”Hun beordrer at blive hørt og set. Hendes intime historie er en universel historie, der beretter om den kvindelige magt, der bryder ud og antænder det politiske og ideologiske landskab i den historie, der skrives nu. Ursula insisterer på, at kvinders kreativitet og vitalitet kan sammenlignes med sovende vulkaner, der bobler og samler kraft for at eksplodere og ryste sine omgivelser.”, fortæller Masha Sabsay og henviser til, hvordan Reuter formidler dette symbolske billede og tankegods i sin aktuelle udstilling ‘Volcano Woman’ på SABSAY.

”Jeg tror, ​​at vigtigheden af ​​hendes arbejde stammer fra hendes evne til at fortsætte med at forny sig i sin kunstneriske proces, men samtidig være tidsløs”, fortæller Masha Sabsay.

Går man efter denne omgangs læsning og overvejer at investere i et værk af Ursula Reuter Christiansen, er der godt nyt at hente:

”Investeringsmæssigt er Ursula Reuter Christiansens værker meget interessante. Vi holder priserne på et lavt niveau for at være i stand til at nå ud til et bredere publikum. Men efter den stigende medieopmærksomhed omkring Ursula Reuter Christiansen som kunstner og person og med fremkomsten af ​​den meget bredere internationale anerkendelse, herunder samarbejde med flere udenlandske gallerier, vil efterspørgslen på hendes værker kun stige, og priserne på hendes værker vil om ti år se meget anderledes ud end i dag.”, slutter Masha Sabsay.

Ursula Reuter Christiansens værker kan i øjeblikket opleves på SABSAY. ‘Volcano Woman’ er Ursula Reuter Christiansens anden soloudstilling på galleriet.

 

LÆS OGSÅ

Gør et kunstkup på kunstmesseweekend

Mestrer din organisation digital transformation?

Interessant festskrift om kontroversiel økonom

En kogebog til digitale kundestrategier

Ni løgne om arbejde og arbejdsliv

DF og Socialdemokratiet undsiger plan om at fjerne mediestøtten til en række medier. Opd.

Gyser fortsætter for mediehuse. Flere risikerer helt at miste mediestøtten

Erhvervsmedier ændrer forretningen. Kom tæt på Børsen, Finans og Berlingske

Skæbneår i mediebranchen: Se vinderne og de mest pressede spillere

JP/POL-topchef i svær linedans i købet af dagbladet Børsen

Gyser for dansk erhvervsjournalistik fortsætter med chefrokade på Berlingske og Børsen