boganmeldelse

Kultur

Syv salgsdyder til optimering af salg

Morgendagens salg og salgsledelse giver et konkret bud på, hvordan man kan fremtidssikre salgs- og salgsledelsesfunktionen med udgangspunkt i et stort dansk forskningsprojekt.

Et større dansk forskningsprojekt er grundlag for bogen ’Morgendagens salg & salgsledelse’. Det videnskabelige forskningsprojekt er søsat af CBS, Dansk Industri Handel, Business Danmark og Customer Agency. Studiet har afdækket de største salgsudfordringer for danske B2B-virksomheder og har på baggrund heraf givet sit syn på, hvordan man kan arbejde målrettet med disse udfordringer.

Samtidig er der oprettet en salgslederuddannelse, der baserer sig på netop dette forskningsprojekt, så forventningerne til bogen er høje.

Syv salgsdyder er afgørende for salget

Bogen starter og slutter med forskningsstudiet. I starten er der en gennemgang af forskningsstudiet, hvor konklusionerne bliver gennemgået, og studiet viser, at der er syv salgsdyder, der kan være med til at gøre en positiv forskel for danske virksomheder i deres salg.

Boganmeldelse

’Morgendagens salg & salgsledelse’

Af: Mogens Bjerre, Peter Aakjær Jensen, Jens Lassen

Forlag: Business Danmark

Sideantal: 352

Pris: 299 kr.

ISBN: 9788797245101

Score: 4 af 6 stjerner

Bogen slutter med en lederguide som bilag, hvor der under hver salgsdyd stilles en række spørgsmål, og alt efter svar er der en kort beskrivelse af, hvad man som virksomhed kan gøre. Selve forskningsstudiet er rigtig interessant, og det fremstår også som noget nyt til selve litteraturen inden for salg og salgsledelse.

Der er udgivet og udgives til stadighed rigtig mange bøger om salg, så det, at bogen berører et forskningsstudie, giver en anden vinkel end eksisterende litteratur. Det er derfor klart bogens stærkeste side, men af bogens over 350 sider fylder det desværre alt for lidt.

Hvad er nyt?

Efter indledningen med forskningsstudiet kommer der femten kapitler, der skal prøve at perspektivere de syv dyder over i teorien, og hvordan virksomheder kan arbejde med disse dyder. Mange af kapitlerne indledes kort med et par sætninger om, hvilken salgsdyd der bliver belyst i kapitlet; dette sker dog ikke i alle kapitler, og bogen antager karakter af ren teoribog.

Herefter sker der en teoretisk gennemgang af eksisterende salgsteori, hvor man kommer forbi velkendte emner som SWOT, metoder til at indsamle data, Osterwalders business model canvas mv.

Bogen bidrager desværre ikke med særlig meget nyt til litteraturen. Det er som sådan helt fint, da bogen primært er en undervisningsbog, der kan bruges på alle salgs- og salgsledelsesfag på videregående uddannelser. Til dette fungerer bogen godt og lover dermed ikke noget, som den ikke kan holde.

Dog kunne man som læser mangle en større perspektivering, hvor der blev perspektiveret mere til de syv salgsdyder. Bogen kommer derfor til at fremstå mere som en teoribog, der benævner et salgsstudie, end en teoribog, der omfavner et studie, hvilket er lidt synd, da studiet er det nye og interessante i forhold til litteraturen. En tanke kunne være at lave bogen med syv kapitler, hvor man brugte et kapitel per salgsdyd og perspektiverede teorien til den enkelte salgsdyd. I stedet bliver man som læser overladt til selv at perspektivere løbende.

Der findes meget litteratur inden for salg og salgsledelse, og selv om salg ikke er så banalt, som det lyder, så skrives der mange bøger om emnet. Denne bog har især sin berettigelse grundet inddragelse af forskningsstudiet og det er klart bogens højdepunkt. Derfor giver jeg bogen 4 af 6 stjerner.

Anmeldt af Daniel Omann Gru.

Læs mere

Sådan skaber man en effektiv interesseorganisation

Roadtrip på første klasse

Hvad kan vi lære af Europas bedste offentlige arbejdsplads?

Sæt den rigtige pris og bliv konkurrencedygtig

En mesterlig guide til Porters bedste modeller

Knivskarp bog om ledelse skrevet af selfmade milliardær

Ny bog om Amazon rydder bordet. Bedste læseoplevelse i 2021

Sådan forstår du de økonomiske sammenhænge

Mellemledernes Jytte er tilbage

Ny bog guider til at styrke innovationen i din virksomhed