Hvordan tiltrækker og fastholder jeg (dygtige) medarbejdere, så jeg kan fokusere på bedre lønsomhed frem for en høj og dyr medarbejderomsætning? Bogen ’The Case for Good Jobs’ søger at give læseren svaret på netop dette spørgsmål.
De fleste dele af svaret er velkendte dyder i driftsledelse, der får en tiltrængt genudsendelse i ledelseslitteraturen. Bogen lover samtidig en dybere indføring i, hvordan man implementerer en driftsmodel, der skaber gode jobs og dermed gode resultater. Denne del står desværre stort set ubesvaret hen, når man runder sidste side.
’The Case for Good Jobs’ er opfølgeren til forfatter Zeynep Tons første udgivelse om emnet kaldet ’The Good Jobs Strategy’. Bogen lover i sin introduktion at gå dybere ind i hvorfor og hvordan i good jobs-systemet. Men hvor hvorfor i høj grad bliver tydeligt for læseren, bliver hvordan-delen behandlet for hurtigt og overfladisk til, at den reelt kan bruges i praksis.
Velkendte budskaber er stadig aktuelle
Boganmeldelse
The Case for Good Jobs: How Great Companies Bring Dignity, Pay, and Meaning to Everyone’s Work
Af: Zeynep Ton
Forlag: Harvard Business Review Press
Sprog: Amerikansk
Sideantal: 256
Pris: 244 kroner
ISBN-13: 9781647824174
Stjerner: 3 af 6
Anmeldt af Sofie Teilmann Gildsig, engagement partner, H&B | Hildebrandt & Brandi
Bogens grundlæggende tanke består i at træffe enkle valg i sin driftsmodel, der tilgodeser bedre vilkår for medarbejderne og på den måde skaber bedre resultater for virksomheden.
Forfatteren understreger selv, at der er ganske få nybrud i budskaberne, og slår i stedet et slag for fornuftige og langsigtede prioriteringer med udgangspunkt i at betale medarbejderne en ordentlig løn.
Men selv om lønspørgsmålet er en mere kritisk problemstilling i amerikansk kontekst, er strukturen – fra den grundlæggende præmis og igennem de forskellige dele af bogens hovedmodel – nem at forstå og velunderbygget fra start til slut. Man forstår som læser til fulde, hvorfor denne model giver mening.
Praktiske eksempler overtrumfer implementeringen
’The Case for Good Jobs’ bygger tydeligt oven på sin forløber, ’The Good Jobs Strategy’, samt det rådgivningsarbejde, forfatteren bedriver gennem Good Jobs Institute.
Fordelen ved det er, at bogen er spækket med konkrete og navngivne eksempler, der virkelig giver læseren forståelse for opgavens omfang og potentiale.
Ulempen er, at vægten på de enkelte cases til tider bliver så tung, at man som læser selv skal lave oversættelsen til, hvad de generelle budskaber i bogen faktisk er.
På side 159 når man som læser endelig til, hvordan good jobs-systemet implementeres. Desværre står man godt 60 sider senere tilbage med flere gode eksempler på, hvad andre har gjort, og hvad de gode tips er til at komme i gang – men uden en dybdegående forståelse af, hvad der rent faktisk skal gøres. En ærgerlig, flad afslutning på en relevant og velskrevet bog.
’The Case for Good Jobs’ er alt i alt en interessant og aktuel ledelsesbog, der rummer en lang række gode pointer og stof til eftertanke på et aktuelt emne for stort set alle ledere. Men leder du efter en step-by-step-guide til, hvordan du implementerer en bedre driftsmodel, er det ikke denne bog, du skal bruge tiden på.
Anmeldt af Sofie Teilmann Gildsig, engagement partner, H&B | Hildebrandt & Brandi
Læs mere
Nedsmeltning på flere niveauer i danske mediehuse
Afdansningsbal for topøkonomen John Smidt
Et indblik i strategi og ledelse under coronakrisen
Rammer stod i vejen for en bæredygtig organisation
Ny bog om Novo Nordisk får seks stjerner
Kan kommunikationsledelse ændre verden?
En ultraløbers læringer om ledelse
Få inspiration fra kvindelig topchef i verdensligaen
Sådan skaber man en porteføljekarriere
Sjældent nyskabende og konkret bog om stress
En stærk ramme som en hjælp til at kunne svare på de svære spørgsmål
Når arbejdet ikke er løn nok i sig selv
Vismændene har tabt pusten. De må til Århus eller København
Strategi og ejerskab hænger sammen
Hvad vil det sige at være menneske i en tidsalder med kunstig intelligens?