Nu har den erfarne erhvervsjournalist på ledelsesområdet Flemming Højbo skrevet en velfortalt bog om historien bag flere kendte familieejede firmaer. Nogle af dem er blandt landets største firmaer, andre er mindre foretagender, men alligevel med en lang, ja, i enkelte tilfælde flere hundrede års, historie bag sig.
Det spørgsmål, Højbo stiller gennem bogen er, hvorledes firmaer af denne type har overlevet gennem krige, sociale omvæltning eller ejerens fysiske forfald. I det store billede er familiefirmaerne tilsyneladende et forældet koncept. Hvor professionelt bestyrelsesarbejde er og skal til for at skaffe en dygtig ledelse, forfølger familiefirmaerne – også i Højbos gengivelse – helt bogstaveligt en farefuld nepotistisk strategi.
Boganmeldelse
I familiens navn. Kunsten at leve og overleve med en virksomhed gennem generationer
Af: Flemming Højbo
Forlag: Forlaget Grønningen 1
Sprog: Dansk
Sideantal: 300
Pris: 232 kr.
ISBN13: 978-87-73-397039Udkom 8.4 2024
Stjerner: 6 af 6
Anmeldt af Thomas Vorup-Jensen
Her kan selv den mest udygtige og uvillige søn finde sig selv i førersædet for en meget stor virksomhed. Og så må det gå galt, som Højbo også fremdrager eksempler på. Men samtidig har familievirksomhederne både en meget stærk interesse i sine anliggender og en naturlig fornemmelse af mission med udgangspunkt i familieværdier og fælles historie. Heri findes et ubetaleligt aktivt, som mere anonyme foretagender nok har svært ved at erhverve gennem betalte rådgivere.
Med Mads Skjern i billedet
Flemming Højbo er en meget vidende mand, hvad angår dansk erhvervshistorie. Udvalget af beretninger er bredt og med næsten billedlig detalje, som var det en roman.
Indledningen lægges med juvelérfirmaet P. Hertz. Højbo fortæller om forfaderen til grundlæggeren, den illegale indvandrer Abraham Moses, der i 1700-tallet bliver mødt med en systemisk antisemitisme. Men familien klarede sig, endda med kongen Frederik V’s hjælp, der kommer den vedholdende iværksætter til undsætning.
Barnebarnet Peter Hertz bliver grundlæggeren af juvelerfirmaet. Alt dette sker i lyset af store sociale omvæltninger, og senere gør andre historiske begivenheder driften af forretning mere end vanskelig. Men juvelerfirmaet er her altså stadig. Sikkert fordi der blev sadlet om med hjælp fra tilkommende og godt uddannet familie, der så muligheder i navnet og stadig forstår dets værdier.
På næsten samme måde er der fortællinger fra landbruget i det krigsplagede Sønderjylland, hvor slægterne Lorenzen og Ewers holder fast i både ejendom og selvforståelse. Jeg bruger ordet fortællinger i stedet for ’cases’ eller ’brands’. Som i Thomas Manns roman om en købmandsfamilie i 1800-tallets Lübeck, ’Huset Buddenbrook’ er fortællingen nok. Vi behøver ikke business school-itteraturens anstrengende belæringer og evindelige namedropping på kendte teoretikere for at få pointerne i hvert forløb.
Det har sin egen humor at se Mads Skjern fra tv-serien ’Matador’ inddraget på næsten lige vilkår med mindre fiktive skikkelser. Sammenligningen fortæller os, at ægte familieejede virksomheder kan være bedre dramaer end skuespil. Men også, at Lise Nørgaards klogskab fangede angsten hos mange virksomhedsbyggere på kornet for at se deres livsværk styrte i opløsning og glemsel. Mads Skjern virker måske blind for andre mennesker i kærligheden til sin virksomhed, men han er også såre menneskelig, som vi genfinder ham i Flemming Højbos portrætter.
Følelsesmæssige interesse for firmaet
På trods af mit eget virke ligger langt fra juveler, foderstoffer og salg af lædervarer læste jeg Flemming Højbos bog hurtigt og med nysgerrighed. Det hjælper at vide lidt om Danmarks historie og vores relationer med de store nabolande. Men bogens omhyggelighed beder bare om interessen. Thomas Mann bemærkede jo, at interessen er den stærkeste af alle menneskelige følelser og ligner kærligheden uden den animalske varme. Som det ses på Flemming Højbos slægtsbilleder er familieejede firmaer ofte og netop drevet af følelsesmæssige interesser.
Mon ikke Mads Skjern også ville have givet denne bog seks stjerner – skyllet ned med en cognac i de kolde stuer?
Anmeldt af Thomas Vorup-Jensen
Læs mere
Snydekoder til kampen om fremtidens talent
Samfundet, virksomhedens bundlinje og medarbejdertrivsel går hånd i hånd
Ny bog gør på fremragende vis etik spiselig for ledere
Sværvægter til krystalklar ledelseskommunikation
Fremragende håndbog til nyudnævnte ledere
Anmeldelse: Klimarådet sætter regeringen under yderligere pres
Hvad er arbejdsnarkomani og konsekvenserne heraf?
Boganmeldelse: Jeg hedder Kåre Schultz. Jeg løser problemer
‘Blue Ocean’-forfattere vender alt på hovedet med nyt begreb: nondisruptive creation
Psykolog står bag fremragende bog om oplevelsessamfundet
Ledelsesbog: Sådan håndterer du de smukke unge mennesker
Hyggelig og hurtigt læst bog om innovation
Stærk bog om stilheden, vi mistede