tvede

Kultur

Intet slår passionen, den gode idé og en vodkatonic

Sophie Trelles-Tvede bog, '100 millioner hårelastikker og en vodkatonic', burde være læsning for alle under uddannelse – og for os andre, konstaterer InsideBusiness' anmelder, som både blev klogere og blev underholdt af bogen.

Anmelderen hørte forleden en af de i Danmark ’kendte’ iværksættere, der krøb til korset og næsten sagde undskyld – undskyld for at have haft de værste menneskelige værdier, mens vedkommende byggede sin forretning op. Undskyld, for at vedkommende konstant prædikede, at det var nødvendigt at arbejde 20 timer og sove i 4 timer (i et mørkt og koldt kælderlokale) for at få succes.

Set i dette lys er det en fornøjelse at læse Sophie Trelles-Tvede bog om hårelastikker. Når hårelastikker bliver en global vare, er det sindssygt interessant læsning.

Bogen ’100 millioner hårelastikker og en vodkatonic’ af Sophie Trelles-Tvede er en bog om historien om ideen og læringerne ved at etablere en virksomhed, der globalt udvikler, producerer og sælger noget så enkelt som hårelastikker.

Forfatteren kom i 2016 på Forbes 30 under 30-liste. Altså på listen over de 30 mest indflydelsesrige under 30 år. Imponerende.

Og lige imponerende er det at læse historien om Sophie, der som 18-årig ved et tilfælde finder på ideen om de spiralformede hårelastikker og følge rejsen frem mod de 100 millioner hårelastikker solgt i hele verden.

Der er ingen forherligende historier

Boganmeldelse

100 millioner hårelastikker og en vodkatonic

Af: Sophie Trelles-Tvede

Forlag: Grønningen 1

Sprog: Dansk

Sideantal: 304

Pris: 250 kr.

ISBN13: 9788773399354

4 af 6 stjerner

Bogen blev anmeldt af Søren Strunk-Sørensen, sss@hildebrandtbrandi.com

Historien er nøgternt og velformuleret beskrevet. Selv fløj jeg igennem bogen. Som læser bliver man hjulpet godt på vej af, at hvert eneste afsnit indledes med et ’’Hvad lærte jeg’’. Dette skærper lige læserens opmærksomhed. Refleksionen, både den forretningsmæssige og den personlige, er en af bogens allerstærkeste sider.

Noget af det, der efterfølgende står stærkest for mig som læser, er, ud over den store ildhu i forretningen samtidig med at et studie færdiggøres, fortællingen og de valg, der træffes, da det går op for Sophie, at nogle af deres hårelastikker produceres under de mest kummerlige vilkår i Kina. Hertil og ikke længere, og hun trækker en streg i sandet og fortsætter ikke samarbejdet. Noget til efterlevelse for andre, producenter og forbrugere.

Valget i forbindelse med produktionsforhold, skamløse kopiprodukter, boykot på Amazon, brændte produktionsfaciliteter, pakning af produkter på stuegulvet, samarbejdsaftaler og venskaber er stærkt og personligt beskrevet i bogen.

En næsten nødvendig bog

I et land som Danmark, hvor iværksætteri er en nødvendighed, burde denne letlæste og inspirerende bog næsten være pensum for alle studerende, om det er i 9. klasse, i gymnasiet eller på handelsskolen. Og vi andre har også godt af at læse den. Der er mange, der uanset alder eller baggrund helt sikkert vil blive inspireret og til en vis grad vejledt til måske selv at tage springet til iværksætter, bare ideen og passionen er der.

Jeg giver bogen 4 stjerner af 6 mulige. Som læser er man godt underholdt, og det er en bog med et herligt flow og høj læsbarhed.

Bogen blev anmeldt af Søren Strunk-Sørensen, H&B | Hildebrandt & Brandi.

 

Læs mere

Bedrevidende bog om den finansielle sektor vil irritere målgruppen

Brug din fantasi som arbejdsredskab – hvis du kan

God ledelse: Stadig ikke noget klart svar!

Er din organisation klar til ‘new normal’? Ny bog er den bedste strategibog længe

Livet er for kort til et ulykkeligt arbejdsliv

Manglende mod koster

Et kærligt ledelsesspark bagi

Strategi er enkelt – sådan da

Forstå regeringens fokus på aktieskatter og Udkantsdanmark

Et skridt opad på lederstigen giver nye udfordringer

Et ‘mulighedsspring’ i den offentlige sektor

Sådan stopper du det ligegyldige arbejde

Sig noget sjovt – og kom bedre igennem med dine budskaber

Bliv boligspekulant – hvis du orker