Anmelderen hørte forleden en af de i Danmark ’kendte’ iværksættere, der krøb til korset og næsten sagde undskyld – undskyld for at have haft de værste menneskelige værdier, mens vedkommende byggede sin forretning op. Undskyld, for at vedkommende konstant prædikede, at det var nødvendigt at arbejde 20 timer og sove i 4 timer (i et mørkt og koldt kælderlokale) for at få succes.
Set i dette lys er det en fornøjelse at læse Sophie Trelles-Tvede bog om hårelastikker. Når hårelastikker bliver en global vare, er det sindssygt interessant læsning.
Bogen ’100 millioner hårelastikker og en vodkatonic’ af Sophie Trelles-Tvede er en bog om historien om ideen og læringerne ved at etablere en virksomhed, der globalt udvikler, producerer og sælger noget så enkelt som hårelastikker.
Forfatteren kom i 2016 på Forbes 30 under 30-liste. Altså på listen over de 30 mest indflydelsesrige under 30 år. Imponerende.
Og lige imponerende er det at læse historien om Sophie, der som 18-årig ved et tilfælde finder på ideen om de spiralformede hårelastikker og følge rejsen frem mod de 100 millioner hårelastikker solgt i hele verden.
Der er ingen forherligende historier
Boganmeldelse
100 millioner hårelastikker og en vodkatonic
Af: Sophie Trelles-Tvede
Forlag: Grønningen 1
Sprog: Dansk
Sideantal: 304
Pris: 250 kr.
ISBN13: 9788773399354
4 af 6 stjerner
Bogen blev anmeldt af Søren Strunk-Sørensen, sss@hildebrandtbrandi.com
Historien er nøgternt og velformuleret beskrevet. Selv fløj jeg igennem bogen. Som læser bliver man hjulpet godt på vej af, at hvert eneste afsnit indledes med et ’’Hvad lærte jeg’’. Dette skærper lige læserens opmærksomhed. Refleksionen, både den forretningsmæssige og den personlige, er en af bogens allerstærkeste sider.
Noget af det, der efterfølgende står stærkest for mig som læser, er, ud over den store ildhu i forretningen samtidig med at et studie færdiggøres, fortællingen og de valg, der træffes, da det går op for Sophie, at nogle af deres hårelastikker produceres under de mest kummerlige vilkår i Kina. Hertil og ikke længere, og hun trækker en streg i sandet og fortsætter ikke samarbejdet. Noget til efterlevelse for andre, producenter og forbrugere.
Valget i forbindelse med produktionsforhold, skamløse kopiprodukter, boykot på Amazon, brændte produktionsfaciliteter, pakning af produkter på stuegulvet, samarbejdsaftaler og venskaber er stærkt og personligt beskrevet i bogen.
En næsten nødvendig bog
I et land som Danmark, hvor iværksætteri er en nødvendighed, burde denne letlæste og inspirerende bog næsten være pensum for alle studerende, om det er i 9. klasse, i gymnasiet eller på handelsskolen. Og vi andre har også godt af at læse den. Der er mange, der uanset alder eller baggrund helt sikkert vil blive inspireret og til en vis grad vejledt til måske selv at tage springet til iværksætter, bare ideen og passionen er der.
Jeg giver bogen 4 stjerner af 6 mulige. Som læser er man godt underholdt, og det er en bog med et herligt flow og høj læsbarhed.
Bogen blev anmeldt af Søren Strunk-Sørensen, H&B | Hildebrandt & Brandi.
Læs mere
Bedrevidende bog om den finansielle sektor vil irritere målgruppen
Brug din fantasi som arbejdsredskab – hvis du kan
God ledelse: Stadig ikke noget klart svar!
Er din organisation klar til ‘new normal’? Ny bog er den bedste strategibog længe
Livet er for kort til et ulykkeligt arbejdsliv
Forstå regeringens fokus på aktieskatter og Udkantsdanmark
Et skridt opad på lederstigen giver nye udfordringer
Et ‘mulighedsspring’ i den offentlige sektor
Sådan stopper du det ligegyldige arbejde
Sig noget sjovt – og kom bedre igennem med dine budskaber
Bliv boligspekulant – hvis du orker