;
legobog

Kultur

Gennemresearchet bog om LEGO læser nærmest sig selv

Ny bog om Legos historie får seks af seks stjerner af InsideBusiness' anmelder, der kategoriserer Jens Andersens bog til at kandidere til være det bedste, der er skrevet på dansk om en virksomhed nogensinde.

Jens Andersen er uden sammenligning Danmarks mest betydningsfulde leverandør af biografier om kendte danskere fra H.C. Andersen, dronning Margrethe, kronprins Frederik, Kim Larsen og Thit Jensen. Kendte og kongelige, kan man vist roligt sige. Derfra er der et spring til en af Danmarks største og kendteste virksomheder, Lego, men det klarer Jens Andersen i fineste stil godt hjulpet af Kjeld Kirk Kristiansen, som er tredje generation i Lego-dynastiet.

Mange har løbet Lego på dørene for at få adgang til familien og dens arkiver, men det blev altså Jens Andersen, der fik muligheden for at bore sig ned i materialet og føre lange og intense samtaler med Kjeld Kirk Kristiansen. Bogen folder dermed et både troværdigt og velfortalt familiedrama ud, der trækker tydelige tråde til Lego’s forretningsmæssige udvikling.

Historien starter under depressionen i 1930’erne hvor den arbejdsomme og stærkt troende tømrer Ole Kirk Kristiansen begynder at fremstille legetøj af træ. Det var i sig selv en modig beslutning i et indremissionsk miljø, hvor fremstilling af legetøj blev anset for både at være spild af træ og god arbejdskraft. Men det var en forretningsmulighed under krisen, hvor ingen længere havde råd til at få bygget huse. Uden depressionen, intet Lego, må man forstå.

Boganmeldelse

Et liv med Lego

Af: Jens Andersen

Forlag: Politikens Forlag

Sprog: Dansk

Sideantal: 456

Pris: 210 kr.

ISBN13: 9788740074475

Stjerner: 6 af 6

Bogen blev anmeldt af Joachim Sperling

Sønnen Godtfred bliver tidligt involveret i virksomheden, men de to mænd ser ikke ens på driften. Ole er til tider den uansvarlige fantast, som trumfer tilsyneladende vanvittige ekspansionsplaner igennem. Eksempelvis var Godtfred imod investeringen i en meget dyr plastikstøber i 1949, fordi han mente, at Lego klarede sig fint med trælegetøj, og stejler også over at skulle bygge en langt større fabrik efter en større brand i produktionen.

Men en fornuftig søn, der er tvunget til at gennemføre den vilde faders ekspansionsplaner, viser sig at være en fabelagtig kombination. For at udnytte den store produktionskapacitet, som faderen har påtvunget Godtfred, søger han mod det tyske marked, og heldigvis passer klodserne godt ind i det store projekt om at genopbygge Tyskland efter anden verdenskrig.

Godtfred indser, at plastikklodserne er virksomhedens fremtid og skiller sig af med trælegetøjet til stor fortrydelse for de to andre brødre, der også er involveret i Lego, men som derefter køres ud på et sidespor.

Denne del af dramaet beskrives loyalt, men forfatteren leder os behændigt uden om svinkeærinder. Det handler om Ole, Godtfred og Kjeld, selv om familien og virksomhedens ejerskab til at begynde med er vidtforgrenet. Faktisk er det Oles anden kone, Sofie, der er den første ejer af Lego, da hendes opsparing redder familien fra konkurs.

Fra 1960’ernes begyndelse er der fokus og retning på virksomheden, og dermed starter rejsen mod det, der i dag er verdens største legetøjsvirksomhed, og som fører til etablering af både lufthavn, kulturcenter og forlystelsespark i det, der oprindelig var en lille vindblæst flække i det midtjyske.

Kjeld Kirk får overtaget og træffer rette beslutninger

Sønnesønnen Kjeld Kirk Kristiansen er på nogle strækninger en kombination af far og farfar. Han får en international uddannelse ved IMD og bliver derefter sendt til Schweiz for at opbygge produktionsfaciliteter og et brohoved mod det øvrige Europa. Han er ikke boglig, men dybt engageret i Lego, og får gradvis overdraget stadig mere ansvar fra Godtfred, der med tiden ikke længere kan følge med.

Allerede i 1980’erne indser Kjeld, at computere kommer til at dominere børns leg, hvilket kan blive en alvorlig trussel mod Lego, der har sit udgangspunkt i den fysiske verden med sine klodser. Derfor investerer han intensivt i samarbejder med MIT og andre, der kan byde ind med ideer til, hvordan man integrerer computerteknologi med klodserne. Det bliver til bl.a. til Lego Mindstorm, der ender som en stor succes – ikke kun økonomisk, men også i forhold til at positionere Lego som en virksomhed, der understøtter børns læring. Det er også en afgørende milepæl at få introduceret de små Lego-figurer, der gør legen mere rollespilsorienteret. De små figurer fik senere hovedrollen i ’The Lego Movie’, der blev en international blockbuster.

Kjeld Kirk Kristiansen er dybt optaget af, hvordan man understøtter børns kreative udvikling gennem leg, og indbyder også danske forskere på området til at deltage i produktudviklingen. Lego bliver dermed et produkt, som forældre med god samvittighed kan investere i og dermed friholde børnene fra andre og mindre lødige tilbud.

Undervejs vokser Lego vildt og voldsomt, og det kan Kjeld Kirk Kristiansen ikke rigtig overskue. Midt i problemerne rammes han også af en sjælden tarmsygdom, der gør, at han tjekker ind og ud af virksomheden over de næste år.

’Virksomhedsdoktoren’ Poul Plougmann tilkaldes, men det udvikler sig efterhånden katastrofalt, og på randen af insolvens beslutter Kjeld Kirk Kristiansen sig i 2004 for, at den kun 35-årige Jørgen Vig Knudstorp skal være ny CEO.

Stort set ingen uden for Lego har nogen forventninger, men i løbet af ganske kort tid får den unge leder sat skik på Lego i en sådan grad, at han efter godt 10 år kan trække sig tilbage efter en af de mest imponerende indsatser i dansk erhvervsliv til dato. Ikke alene redder Jørgen Vig Knudstorp Lego, han gør også familien Kirk Kristiansen til nogle af de rigeste i verden.

Kjeld Kirk ærer den, der æres bør, men har også selv mange aktier i den udvikling, som Lego går igennem. Han får nemlig mange af de ideer, som har gjort Lego til en helt særlig virksomhed, og dermed bliver det også en historie, der styrker fundamentet under ideen om familieejerskab.

Skulle man anke noget, kunne det være, at bogen selv med sine 456 sider simpelthen ikke er lang nok.

Den første del, der handler om Ole og Godtfred og relationen til de to andre brødre, er den enkleste fortælling og står derfor også klarest for læseren. Det er en overskuelig forretning, hvor enkelte skelsættende beslutninger medfører store hamskifter for Lego, eksempelvis indkøbet af plastikstøberen i 1949.

Under Kjeld Kirk Kristiansen bliver virksomheden langt mere kompleks og drukner nærmest i strategiplaner og organisationsdiagrammer. Her står det klart, at Jens Andersen ikke tidligere har beskæftiget sig med erhvervsforhold på dette niveau, for vi kunne sagtens have fået mere at vide om, hvordan der blev skabt orden i de vidtforgrenede aktiviteter, udfordringerne ved at samarbejde med den amerikanske filmindustri og vanskelighederne med også at gøre Lego-produkterne relevant for piger.

Men det er ikke nogen afgørende mangel, for det er den personlige fortælling om tvivl, sygdom, fiasko og redning, som gør bogen til enestående læsning.

Gennembrud med Star Wars

Mellem linjerne skimter man, at Lego, allerede før Jørgen Vig Knudstorp bliver CEO, har bevæget sig fra en mission om at understøtte børns leg og læring til at blive en regulær pengemaskine.

Det er navnlig alliancen med Lucas Film og Star Wars-universet, der for alvor får kasseapparaterne til at klinge, men det er også her, at kontrollen over varemærket bliver sværere at opretholde. Lego’s produkter bliver stadig mere konceptualiseret, så intet længere er overladt til fantasien. Man samler klodserne efter forskrifterne, og når man har gjort det, er legen slut – i modsætning til de gode gamle dage, hvor kun fantasien satte grænser for, hvad man kunne bygge.

Kjeld Kirk Kristiansen er bevidst om, at ikke alt er ved det gamle, men som læser forstår man udmærket, hvad valget bestod i. Enten går man hele vejen, eller også bliver man slugt af konkurrenterne. Kjeld Kirk havde forsøgt sig med den eksperimenterende mellemvej, men den havde nær kostet virksomheden livet. Så når man engagerer topprofessionelle erhvervsfolk som Jørgen Vig Knudstorp, Henrik Poulsen, Mads Nipper og nu også Niels B. Christiansen, må man lade dem om at træffe beslutningerne. Derfor bliver Lego drevet lige så professionelt som et børsnoteret selskab.

Det eneste sted, hvor Kjeld Kirk har trukket grænsen, er beslutningen om, hvorvidt man skulle forlade Billund eller ej. Det spørgsmål er effektivt lagt ned, efter at Bjarke Ingels fik til opgave at tegne Lego House, som nu er endnu et af byens Lego-finansierede vartegn. Lego og Billund hænger uløseligt sammen.

Bogens sidste del, der handler om fremtiden for Lego og den nye generations rolle, er bogens svageste del. Det virker som pligtstof, og der er ikke rigtig noget på spil.

Man forstår dog, at Kjeld Kirk beskytter sine børn ved ikke at have nogen som helst ønsker om, at de skulle involveres i driften af Lego. Deres rolle bliver at varetage ejerskabet, og dermed slutter sagaen om det ejerledede legetøjseventyr med tredje generation og Kjeld Kirk Kristiansen, der måtte slippe tøjlerne før tid.

På trods af den tyndbenede afslutning kandiderer Jens Andersens bog til at være det bedste, der er skrevet på dansk om en virksomhed nogensinde.

Bogen blev anmeldt af Joachim Sperling

 

Læs mere

Sådan genstarter man fællesskabet

Intet slår passionen, den gode idé og en vodkatonic

Bedrevidende bog om den finansielle sektor vil irritere målgruppen

Brug din fantasi som arbejdsredskab – hvis du kan

God ledelse: Stadig ikke noget klart svar!

Er din organisation klar til ‘new normal’? Ny bog er den bedste strategibog længe

Livet er for kort til et ulykkeligt arbejdsliv

Manglende mod koster

Et kærligt ledelsesspark bagi

Strategi er enkelt – sådan da

Forstå regeringens fokus på aktieskatter og Udkantsdanmark

Et skridt opad på lederstigen giver nye udfordringer

Et ‘mulighedsspring’ i den offentlige sektor

Sådan stopper du det ligegyldige arbejde

Sig noget sjovt – og kom bedre igennem med dine budskaber

Bliv boligspekulant – hvis du orker