Hvordan fortæller man en medarbejder at han/hun er opsagt på en god og menneskelig måde? Det er et af de helt centrale spørgsmål, som rejses i bogen ’Compassionate Leadership’, der netop er udgivet fra Harvard Business Review Press.
Et godt, men også svært og ubehageligt spørgsmål. Så vi har med en bog at gøre, der i den grad rammer ind i noget af det svære ved ledelse. At give hårde beskeder på en blød måde, hvis man skal være lidt floskelagtig. Floskler eller ej, så er det for de fleste, der har taget turen ind i lederskabet, noget af det, der giver søvnløse nætter. Og et spørgsmål, som en del nok har trukket så langt som muligt med at svare på – måske lagt det til side for i stedet at tage de lette spørgsmål og beslutninger.
Det er en bog på 224 sider, der bygger på interview med et par tusind – primært amerikanske – topledere. Altså et godt og solidt empirisk grundlag, men ikke nødvendigvis et hædersmærke i en dansk kontekst, hvor vi ofte ikke ser store amerikanske topledere som typiske rollemodeller i ledelse. Men ret skal være ret. Lidt amerikansk empiri er dog trods alt bedre end fri fantasi og skråsikre holdninger, som desværre ses i en del bøger om ledelse.
Boganmeldelse
Compassionate Leadership – how do hard things in a human way.
Af: Rasmus Hougaard, Jacqueline Carter m.fl.
Forlag: Harvard Business Review
Sprog: Engelsk
Sideantal: 224
Pris: 290 kr.
ISDBN13: 9781647820732
Stjerner: 4 af 6
Bogen er anmeldt af James Høpner
Bogen består af ti kapitler, omkranset af en introduktion og et efterord. Måske ikke overraskende byder bogen på ti gode råd om, hvordan man gør hårde ting på en menneskelig måde. Opsige, forandre eller på anden måde rykke rundt på medarbejdere og organisationer.
Kapitlerne handler om at genlære det menneskelige, at være sig sin magt og sit ansvar bevidst, om at lede med medfølelse, forberede sig godt, ikke at være fortravlet, være til stede, vise mod, være direkte, være klar i mælet og endelig at holde fast i sin beslutning. Måske ikke helt overraskende budskaber, når man læser om dem, men egentlig meget godt præsenteret og argumenteret frem.
Et af bogens hovedbudskaber er, at compassion leadership ikke er det samme som empatisk og medfølende ledelse. Som det formelsættes i bogen, er compassion summen af empati og handlinger. Compassion leadership er således skridtet videre end blot at forstå andres følelser. Det er et skridt videre, hvor man trods erkendelse af smerte hos medarbejderen som leder tør handle på sin beslutning og fuldføre den. Fuldføre for at opnå bedre løsninger for helheden (virksomheden/ sagen) end for den enkelte, der rammes hårdt.
Vinder på sit efterskrift
Bogen vinder stort med sit lidt pragmatiske efterskrift. For det er ikke en klar formaning om at følge opskriften slavisk og gøre det hele. Nej, budskabet er mere realistisk: Forsøg dig frem – øv dig. Øvelse gør mester, især hvis man lægger mærke til, hvad der sker, mens man øver sig (= handler) på de svære beskeder og beslutninger. En slags variant over den reflekterende praktiker. Og med en klar besked om at ”hard things are hard”, som et skilt på tidligere præsident Obarmas skrivebord mindede ham om. At ledelse kan være hårdt, og at man ikke må vige tilbage for hårdt arbejde og hårde beskeder, hvis man tager lederskabet på sig.
Det er en meget amerikansk ledelsesbog, men den er letlæst, og budskabet er grundlæggende klart og godt argumenteret. Bogen kunne sikkert være skrevet på det halve antal sider, hvilket ofte er tilfældet med bøger fra den anden side af Atlanten. Det er ikke for den forskningsinteresserede, selv om empirien er omfattende.
Henvisningerne er lidt springende og langtfra dybdegående kritiske. Det er en bog for praktikere. Til ledere, der skal mindes om, at de ikke er de eneste, der har det svært med de hårde beslutninger. Læs den, tænk over det og frem for alt: Vær menneskelig, også når det går hårdt for sig.
Bogen er anmeldt af James Høpner
Læs mere
Gennemresearchet bog om LEGO læser nærmest sig selv
Sådan genstarter man fællesskabet
Intet slår passionen, den gode idé og en vodkatonic
Bedrevidende bog om den finansielle sektor vil irritere målgruppen
Brug din fantasi som arbejdsredskab – hvis du kan
God ledelse: Stadig ikke noget klart svar!
Er din organisation klar til ‘new normal’? Ny bog er den bedste strategibog længe
Livet er for kort til et ulykkeligt arbejdsliv
Forstå regeringens fokus på aktieskatter og Udkantsdanmark
Et skridt opad på lederstigen giver nye udfordringer
Et ‘mulighedsspring’ i den offentlige sektor
Sådan stopper du det ligegyldige arbejde
Sig noget sjovt – og kom bedre igennem med dine budskaber
Bliv boligspekulant – hvis du orker