Bogen ’The Heart of Business’ af Hubert Joly er en selvreflekterende bog skrevet af en mand på en mission. Hubert Joly er tidligere CEO i elektronikkæden Best Buy. Han gennemførte i denne virksomhed en succesfuld turnaround. En opgave, som han også tidligere havde gennemført i andre virksomheder.
Hubert Joly er bl.a. tidligere Mckinsey-konsulent, så han kan sin Milton Friedmann (økonomen bag tænkningen om økonomisk liberalisme) og dennes budskab, at det eneste vigtige for en virksomhed er profit til aktionærerne. Men man fristes til at sige, at han er blevet en del klogere med alderen og har i dag et meget mere nuanceret og langsigtet perspektiv. Profit er kun en delmængde af det, vi som virksomhed skal levere samfundet.
The Heart of Business – Leadership Principles for the Next Era and Capitalism
Af: Hubert Joly
Forlag: Harvard Business Review Press
Sprog: Engelsk
Sideantal: 256
Pris: 270 kroner
ISBN13: 9781647820381
Score: 5 af 6 stjerner
Jeg fløj som læser gennem bogen. Letlæst og med masser af eksempler og henvisninger. Og efter hvert afsnit den klassiske HBR-opsamling med en række spørgsmål til læseren.
8 af 10 har ingen passion for det, de arbejder med
Hubert Joly starter med lidt fakta, herunder ovenstående. Ret tankevækkende. Tænk, hvis vi kunne få vendt det om, så det var 8 af 10, der i dag gik på arbejde med passion og formål. Tænk, hvilken indflydelse det ville have for den enkelte, for virksomhederne og for samfundet.
Dette er afsættet til resten af bogen, herunder en skøn indflyvning over en julemiddag med Jolys børn. Hvad betyder noget for dem? Og hvad betyder noget for deres generation? Skønt og befriende, at forfatteren bruger sine børn som vinkel på sin egen selvrefleksion.
En omkalfatring af tænkningen om virksomhed og kapitalisme
Hubert Joly bruger bogen til at dels at argumentere for og dels at eksemplificere det, som han ser som nødvendigt for at sikre kloden, vores samfund og de enkelte individer. Tanken om fuldstændig at omkalfatre den måde, vi tænker forretning, forretningssystemer og kapitalisme på, er nødvendig for at sikre robusthed i samfundet. Hvorfor arbejder vi? Og hvordan kan vi sikre det meningsfulde arbejde?
Bogen er opdelt i fire afsnit. Første afsnit kommer ind på ’det meningsfulde arbejde’. Andet afsnit handler om den formålsdrevne virksomhed, hvor især kapitlerne ’The Tyranny of Shareholder Value’ og ’How to Turn around a Business without Everyone Hating You’ er fremragende, indsigtsfulde og til tider morsomme.
Tredje afsnit, ’Unleashing Human Magic’, hvor især kapitlet om irrationelle målinger (moving past carrots and sticks) burde få mange danske ledere til at synke en ekstra gang.
Afsnit fire, ’The Case for Purposeful Leadership’ afrunder Hubert Jolys tanker og erfaringer om, hvor vigtig ledelse og lederen er i forhold til at sikre den formålsdrevne virksomhed.
Jeg giver bogen 5 store stjerner af 6 mulige. Det er ikke en fuldstændig playbook – ikke en ’sådan gør du’. Det er ikke en biografi. Det er ikke traditionel managementbog. Derimod er det en meget fin formulering af tanker og principper for den kommende generation af formålsdrevne ledere, for den næste og nødvendige æra af kapitalisme på en anden måde.
Bogen er anmeldt af Søren Strunk-Sørensen, sss@hildebrandtbrandi.com
Læs mere
Bogen ‘Ledelse på afveje’ viser, at der er noget galt på ledelsesgangen
Forstå Pelle Dragsted inden han rammer din forretning
Fremragende bog om det krævende topchefjob, der kan være ensomt
Dybdegående salgsbog drukner i detaljer
Tag med på en håbefuld rejse mod vores bæredygtige fremtid
Lars Tvedes nye bog er irriterende, men lærerig
Syv salgsdyder til optimering af salg
Sådan skaber man en effektiv interesseorganisation
Hvad kan vi lære af Europas bedste offentlige arbejdsplads?
Sæt den rigtige pris og bliv konkurrencedygtig
En mesterlig guide til Porters bedste modeller
Knivskarp bog om ledelse skrevet af selfmade milliardær
Ny bog om Amazon rydder bordet. Bedste læseoplevelse i 2021
Sådan forstår du de økonomiske sammenhænge
Mellemledernes Jytte er tilbage