’The Synergy Solution’ er udgivet på Harvard Business Review Press, og forfatterne bag er to globale sværvægtere, når det kommer til en af de helt tunge business discipliner, køb og integration af virksomheder. Mark Sirower leder Deloittes amerikanske M&A practice, og Jeff Weirens leder Deloittes Global Financial Advisory Business.
Fra første side oser værket på 370 sider af dyb indsigt i komponenterne i et succesfuldt virksomhedskøb.
Boganmeldelse
The Synergy Solution
Af: Mark Sirower & Jeff Weirens
Forlag: Harvard Business Review Press
Sprog: Engelsk
Sideantal: 370 sider
Pris: 318 kr.
ISBN13:9781647820428
Stjerner: 4 af 6
Bogen er anmeldt af Kasper Wittrup, H&B | Hildebrandt & Brandi
Bogens budskab er klart: M&A er en proces. Hvis du som virksomhed mestrer denne proces, har du en klar strategisk fordel i forhold til dine konkurrenter.
En god M&A-proces er afgørende for, om den merpris, som ofte betales ved en virksomhedshandel, indhentes, og der skabes en langsigtet gevinst for ejerne.
A-Z – fra opkøbsstrategi til succesfuld integration
Indholdsmæssigt kommer vi forbi store emner som opkøbsstrategi, due diligence, værdiansættelse, pre-close-planlægning, kommunikation, post-close-planlægning, post-close-integration og synergirealisering. Bogen rundes af med et kapitel om bestyrelsens rolle.
Det brede scope for bogen har fordele og ulemper. Som læser får man et fuldt overblik over de vigtigste aktiviteter og de vigtigste spørgsmål, men man kommer ikke i dybden med alle emner. Men bogen bringer ny viden til bordet.
En analyse af 1.267 virksomhedshandler underbygger argumentet, at den indledende markedsreaktion er en særdeles stærk indikator for, om opkøbet bliver en succes eller ej.
Stærk kommunikation af strategisk rationale, tydelighed om, hvor synergieffekterne findes, og detaljerede planer fra announcement day er blevet en forventning. Den går ikke med ’vi har købt virksomheden og nu må vi se, hvad vi gør.’
Flere af kapitlerne er taltunge. Eksempelvis underbygningen af brugen af EVA (economic value added) til at kommunikere timingen af synergirealisering. Men det fungerer.
Bogen kommer forholdsvist detaljeret omkring koncepter som ’clean teams’ og ’integration management office’. Især intelligent brug af et integrationskontor i integrationsfasen er afgørende for succesen med en succesfuld integration af opkøbet.
Bogen kommer med eksempler på organisering af integrationskontoret, beslutningsgovernance og måling af beslutningsfremdrift og synergirealisering.
Gode cases, men med tydelig amerikansk afsæt
Bogen har mange gode cases, herunder blandt andre Amazon, Pepsi Co og Norwegian. Der er også gennemgående fiktive cases med tal på. Den henvender sig til virksomhedsledere, og de mange forskellige rådgivere, der er i gang med og omkring en virksomhedshandel. Bogen vil give en god forståelse for den samlede M&A-proces.
Bogen er mest en praktisk bog, men har også lærebogselementer i sig. De amerikanske cases giver bogen en meget amerikansk kontekst (lovgivning, kultur etc.). Som dansk læser savner man mere fokus på emner, som fylder meget i danske virksomhedsopkøb, herunder eksempelvis den succesfulde kulturelle integration.
Bogen er anmeldt af Kasper Wittrup, H&B | Hildebrandt & Brandi
Læs mere
Cepos’ visioner for Danmark har passeret sidste salgsdato
Et godt indspark om den falske iscenesættelse af den perfekte leder
Mindful ledelse – et værktøj til personlig udvikling også for stærke ledere
Et indblik i generationsledelse gør os ikke klogere
Bliv klogere med kunstig intelligens
Hvordan kan medarbejdere disrupte for at få bedre muligheder?
Avanceret guide til kontorjobbet efter covid-19
Lær storytelling fra bunden i ny bog
68 gode råd om hjemmearbejdet er 60 råd for mange
Ledelse i det offentlige har brug for flere redskaber
Hvordan balancerer lederen mellem kaos og kontrol?
Absolut Strategi er en eksplosion af viden og visioner for det strategiske arbejde
Lær at sige det hårde på en blød måde