Det er en gammel nyhed, at den humane kapital i betydning langt overgår, hvad der står på bankbogen, når vi taler mulighederne for vækst i et firma. Whitney Johnson har nu skrevet en relativt kortfattet oversigt om de psykologiske processer, der spiller en rolle for medarbejderes mulighed for at ’disrupte’ deres øjeblikkelige situation for at nå nye muligheder – for både medarbejderen og virksomheden, forstås.
Bogen er tilegnet nyligt afdøde Harvard-professor Clayton Magleby Christensen (1952-2020), der med ’The Innovator’s Dilemma’ introducerede begreber som netop disruptive innovation. Clayton Christensen søgte bl.a. at forklare, hvorledes innovative små firmaer kan overtage markeder fra større etablerede firmaer.
Selv med direkte reference til Clayton Christensen er der opstået mange drastiske simplificeringer – eller simpelthen misforståelser – af hans koncept. Jeg er ikke sikker på, om det ikke også er det, der sker for Whitney Johnson.
Men der er trods alt et stykke fra den ydre kamp om markedsandele til medarbejderens indre udfordringer med at komme videre i sin udvikling!
Boganmeldelse
Smart Growth – How to Grow Your People to Grow Your Company
Af: Whitney Johnson
Forlag: Harvard Business Review Press
Sprog: Engelsk
Sideantal: 240
Pris: 30 USD
ISBN: 978-1-64782115-9
Stjerner: 2 af 6
Bogen blev anmeldt af T. Vorup-Jensen
Whitney Johnson vælger som grafisk signatur for udviklingsprocessen en såkaldt S-kurve. Kurven er bogstavelig talt formet som et udstrakt S. Ifølge Whitney Johnson har personlig læring og tilpasning til at løfte nye opgaver netop denne form. En langsom og slidsom start efterfølges af en fornemmelse af hurtig udvikling, der så når et mætningspunkt.
Nøgleord, der karakteriserer de forskellige faser, er i starten udforskning og indsamling af viden, herefter acceleration og forandring, der når en udfladning med forståelse og indpasning i et nyt økosystem.
Hvis beskrivelsen her lyder noget overordnet, er det ikke en tilfældighed. S-formede kurver er faktisk helt generelt en stærk model for alt fra syre-base-titrering til signalering i nervesystemet. Men allerede her rejser spørgsmålet sig, om Whitney Johnson egentlig vinder meget ved sammenligningen med personlig udvikling.
Klassisk Harvard
Bogen følger strukturen af en klassisk Harvard Business Review-case. En kort biosketch på en udvalgt aktør efterfølges af nogle observationer, der understøtter pointer af interesse.
Dette virker som bekendt fint for beskrivelser af netop cases, men som et mange gange gentaget element i en hel bog, bliver det ærlig talt anstrengt. Vi hører f.eks. om Astrid S. Tuminez (f. 1964), der overvinder betydelige sociale udfordringer i Filippinerne for i dag at være blevet rektor for Utah Valley University, såvel som den hollandske renæssancebotanikere Maria Sibylla Merian (1647-1717).
I betragtning af at Merian netop indsamlede botaniske prøver, kan det næppe komme som en overraskelse, at hun kan bruges som et eksempel på … indsamling. Men om dette gør S-kurve-modellen mere troværdig, synes jeg ikke er klart.
Faktisk bliver det meget store antal cases, bogen involverer, en læsemæssig hæmsko. Selv om Whitney Johnson laver opsummeringer og fine tabeller, ligner bogen mere end samling af tørrede planter, hvor vi ikke helt forstår deres indbyrdes forbindelser
’Smart Growth’ virker som et værk, der er skrevet for læseren uden behov for dybdegående argumentation for ideers rigtighed.
Litteraturlisten viser et betydeligt forarbejde lavet af Whitney Johnson, og mange vil nok genkende de udvalgte cases fra egen virkelighed. Men syntesen til en sammenhængende idé er ikke lykkedes godt.
Bogen blev anmeldt af T. Vorup-Jensen
Læs mere
Avanceret guide til kontorjobbet efter covid-19
Lær storytelling fra bunden i ny bog
68 gode råd om hjemmearbejdet er 60 råd for mange
Ledelse i det offentlige har brug for flere redskaber
Hvordan balancerer lederen mellem kaos og kontrol?
Absolut Strategi er en eksplosion af viden og visioner for det strategiske arbejde
Lær at sige det hårde på en blød måde
Gennemresearchet bog om LEGO læser nærmest sig selv
Sådan genstarter man fællesskabet
Intet slår passionen, den gode idé og en vodkatonic
Bedrevidende bog om den finansielle sektor vil irritere målgruppen
Brug din fantasi som arbejdsredskab – hvis du kan
God ledelse: Stadig ikke noget klart svar!
Er din organisation klar til ‘new normal’? Ny bog er den bedste strategibog længe
Livet er for kort til et ulykkeligt arbejdsliv