sAndrea

Kultur

Hvordan kan medarbejdere disrupte for at få bedre muligheder?

Bogen 'Smart Growth – How to Grow Your People to Grow Your Company' viser en vej for virksomheder, der ønsker at få medarbejderne til at disrupte egen arbejdsplads og situation for at forbedre egen situation. InsideBusiness' anmelder er dog ikke videre imponeret over bogen.

Det er en gammel nyhed, at den humane kapital i betydning langt overgår, hvad der står på bankbogen, når vi taler mulighederne for vækst i et firma. Whitney Johnson har nu skrevet en relativt kortfattet oversigt om de psykologiske processer, der spiller en rolle for medarbejderes mulighed for at ’disrupte’ deres øjeblikkelige situation for at nå nye muligheder – for både medarbejderen og virksomheden, forstås.

Bogen er tilegnet nyligt afdøde Harvard-professor Clayton Magleby Christensen (1952-2020), der med ’The Innovator’s Dilemma’ introducerede begreber som netop disruptive innovation. Clayton Christensen søgte bl.a. at forklare, hvorledes innovative små firmaer kan overtage markeder fra større etablerede firmaer.

Selv med direkte reference til Clayton Christensen er der opstået mange drastiske simplificeringer – eller simpelthen misforståelser – af hans koncept. Jeg er ikke sikker på, om det ikke også er det, der sker for Whitney Johnson.

Men der er trods alt et stykke fra den ydre kamp om markedsandele til medarbejderens indre udfordringer med at komme videre i sin udvikling!

Boganmeldelse

Smart Growth – How to Grow Your People to Grow Your Company

Af: Whitney Johnson

Forlag: Harvard Business Review Press

Sprog: Engelsk

Sideantal: 240

Pris: 30 USD

ISBN: 978-1-64782115-9

Stjerner: 2 af 6

Bogen blev anmeldt af T. Vorup-Jensen

Whitney Johnson vælger som grafisk signatur for udviklingsprocessen en såkaldt S-kurve. Kurven er bogstavelig talt formet som et udstrakt S. Ifølge Whitney Johnson har personlig læring og tilpasning til at løfte nye opgaver netop denne form. En langsom og slidsom start efterfølges af en fornemmelse af hurtig udvikling, der så når et mætningspunkt.

Nøgleord, der karakteriserer de forskellige faser, er i starten udforskning og indsamling af viden, herefter acceleration og forandring, der når en udfladning med forståelse og indpasning i et nyt økosystem.

Hvis beskrivelsen her lyder noget overordnet, er det ikke en tilfældighed. S-formede kurver er faktisk helt generelt en stærk model for alt fra syre-base-titrering til signalering i nervesystemet. Men allerede her rejser spørgsmålet sig, om Whitney Johnson egentlig vinder meget ved sammenligningen med personlig udvikling.

Klassisk Harvard

Bogen følger strukturen af en klassisk Harvard Business Review-case. En kort biosketch på en udvalgt aktør efterfølges af nogle observationer, der understøtter pointer af interesse.

Dette virker som bekendt fint for beskrivelser af netop cases, men som et mange gange gentaget element i en hel bog, bliver det ærlig talt anstrengt. Vi hører f.eks. om Astrid S. Tuminez (f. 1964), der overvinder betydelige sociale udfordringer i Filippinerne for i dag at være blevet rektor for Utah Valley University, såvel som den hollandske renæssancebotanikere Maria Sibylla Merian (1647-1717).

I betragtning af at Merian netop indsamlede botaniske prøver, kan det næppe komme som en overraskelse, at hun kan bruges som et eksempel på … indsamling. Men om dette gør S-kurve-modellen mere troværdig, synes jeg ikke er klart.

Faktisk bliver det meget store antal cases, bogen involverer, en læsemæssig hæmsko. Selv om Whitney Johnson laver opsummeringer og fine tabeller, ligner bogen mere end samling af tørrede planter, hvor vi ikke helt forstår deres indbyrdes forbindelser

Smart Growth’ virker som et værk, der er skrevet for læseren uden behov for dybdegående argumentation for ideers rigtighed.

Litteraturlisten viser et betydeligt forarbejde lavet af Whitney Johnson, og mange vil nok genkende de udvalgte cases fra egen virkelighed. Men syntesen til en sammenhængende idé er ikke lykkedes godt.

Bogen blev anmeldt af T. Vorup-Jensen

 

Læs mere

At gøre kunderne lykkeligere

Avanceret guide til kontorjobbet efter covid-19

Essensen af lederskabet

Kedelig bog om spændende emne

Lær storytelling fra bunden i ny bog

68 gode råd om hjemmearbejdet er 60 råd for mange

Ledelse i det offentlige har brug for flere redskaber

Hvordan balancerer lederen mellem kaos og kontrol?

Absolut Strategi er en eksplosion af viden og visioner for det strategiske arbejde

Lær at sige det hårde på en blød måde

Gennemresearchet bog om LEGO læser nærmest sig selv

Sådan genstarter man fællesskabet

Intet slår passionen, den gode idé og en vodkatonic

Bedrevidende bog om den finansielle sektor vil irritere målgruppen

Brug din fantasi som arbejdsredskab – hvis du kan

God ledelse: Stadig ikke noget klart svar!

Er din organisation klar til ‘new normal’? Ny bog er den bedste strategibog længe

Livet er for kort til et ulykkeligt arbejdsliv

Manglende mod koster