;
storytt

Kultur

Lær storytelling fra bunden i ny bog

Storytelling og historier virker i alt lige fra salg til ledelse, lyder budskabet i ny bog

’Strategisk Storytelling i praksis’ er seneste skud på stammen i en føljeton af ledelseslitteratur med fokus på storytelling.

Forfatteren er den danske kommunikationskonsulent Anja Klemp Vilgaard fra kommunikationsbureauet Get Ajour. Bogen er visuelt lækker og rummer knap 400 sider med værktøjer og – naturligvis, fristes man til at sige – et ocean af historier.

Bogens budskab er klart: Storytelling og historier virker! I alt lige fra salg til ledelse. Strategisk storytelling er en fortælleform, der aktiverer sanserne for få hjernen til at ’vågne op’. Målet er at få modtageren til at identificere sig med historien, blive klogere af den og huske dens budskaber bedre.

Ekstremt praktisk

I indledningen lover forfatteren, at timerne i selskab med bogen bliver ”ekstremt praktiske og træningsorienterede”. Og forfatteren holder, hvad hun lover.

Bogen har ud over cases og værktøjer en lang række ekstramateriale, som kan tilgås via QR-koder undervejs i bogen. Som læser får man fornemmelsen af, at man har adgang til en stor værktøjskasse, og det er fedt.

Boganmeldelse

Strategisk storytelling i praksis

Af: Anja Klemp Vilgaard

Forlag: Get Ajour Forlag 2021

Sprog: Dansk

Sideantal: 391

Pris: 350 kroner

ISBN13: 9788799837168

Stjerner: 4 af 6

Anmeldt af Kasper Wittrup, H&B | Hildebrandt & Brandi

Bogen er inddelt i tre dele.

I første del, ’The Backstory’, præsenteres teorien om eksempelvis fortællinger, kernefortælling og purpose. Det er også her, man introduceres for de ni fortællermuser. Er du eksempelvis mest inspireret af videnskabsmanden eller forkynderen, når du fortæller historier?

I anden del, ’Storytelling’, introduceres ni detaljerede typer fortællinger om alt lige fra den sælgende fortælling til den ideologiske fortælling. Især kapitel 12 om den professionelle fortælling skiller sig positivt ud.

I tredje del, ‘Me and my story’, præsenteres bogens cases.

Alle kapitler rummer konkrete værktøjer, som kan hjælpe med at overføre læringen til hverdagen.

En overflod af cases

Bogen har ikke mindre end 15 cases. De 15 cases er i virkeligheden nærmere personlige portrætter af ledere, der på hver deres måde har taget storytelling til sig.

Det er især den bevægende historie om Knud Erik Hansen fra Carl Hansen & Søn, der gør indtryk. Casen om Geranium og storytelling i verdenseliten inden for madlavning skiller sig også positivt ud.

Cases føles en anelse afkoblet fra metodeapparatet, som man har tilegnet sig i bogens to første dele, og det er synd. Eksempelvis kunne det være interessant at kigge på de 15 cases i lyset af de ni inspirationsmuser, som blev introduceret i bogen. På samme vis kunne det være interessant at tydeliggøre, hvad de enkelte historier gør særlig godt.

Bogen henvender sig til alle, der arbejder med mennesker i organisationer. Om det så er ledere, HR-medarbejdere, sælgere eller kundeservice. I alle områder synes der at være potentiale i at kunne fortælle en god historie. Bogen giver dig de vigtigste ingredienser og god inspiration til at komme i gang med selv at blive en historiefortæller.

Kasper Wittrup, H&B | Hildebrandt & Brandi

Læs mere

68 gode råd om hjemmearbejdet er 60 råd for mange

Ledelse i det offentlige har brug for flere redskaber

Hvordan balancerer lederen mellem kaos og kontrol?

Absolut Strategi er en eksplosion af viden og visioner for det strategiske arbejde

Lær at sige det hårde på en blød måde

Gennemresearchet bog om LEGO læser nærmest sig selv

Sådan genstarter man fællesskabet

Intet slår passionen, den gode idé og en vodkatonic

Bedrevidende bog om den finansielle sektor vil irritere målgruppen

Brug din fantasi som arbejdsredskab – hvis du kan

God ledelse: Stadig ikke noget klart svar!

Er din organisation klar til ‘new normal’? Ny bog er den bedste strategibog længe

Livet er for kort til et ulykkeligt arbejdsliv

Manglende mod koster

Et kærligt ledelsesspark bagi

Strategi er enkelt – sådan da

Forstå regeringens fokus på aktieskatter og Udkantsdanmark

Et skridt opad på lederstigen giver nye udfordringer

Et ‘mulighedsspring’ i den offentlige sektor

Sådan stopper du det ligegyldige arbejde

Sig noget sjovt – og kom bedre igennem med dine budskaber

Bliv boligspekulant – hvis du orker